Publicerad: 2024-02-06 Uppdaterad: 2024-02-08, 10:58

Nära band mellan utbildning, forskning och samhälle

NYHET Samernas nationaldag infaller 6 februari och hedrar minnet av det första samiska landsmötet som hölls i Trondheim den 6 februari 1917. Den svenska riksdagen erkände samer som ett urfolk i Sverige 1977 och samiska språk räknas till ett av Sveriges nationella minoritetsspråk, vilket innebär att språken ska skyddas och främjas. Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet har ett nationellt uppdrag att erbjuda samiska.

– Hos oss kan studenter läsa nord-, lule- och sydsamiska samt samiska kulturstudier på grund- och avancerad nivå. Vi undersöker nu möjligheterna att också erbjuda nybörjarkurser i umesamiska och pitesamiska, säger Daniel Andersson, prefekt vid Institutionen för språkstudier.

Fokus på hållbarhet och samverkan

Ämnet samiska bygger på två spår: samiska språk och samiska kulturstudier. Kulturstudierna speglar både äldre och modern tid och utgångspunkten är det samiska samhället och ett urfolksperspektiv.

Inom forskarutbildningen finns doktorander som till exempel forskar om hur urfolk involveras i beslutsprocesser på nationell och internationell nivå, samiska barns rätt att lära sig sitt språk, och vilket inflytande språkideologier har på genomförandet av policyer.

– Studier i språk bidrar till livslångt lärande, både för individ och samhälle, och vi arbetar med fokus på hållbarhet och samverkan. På flertalet av våra kurser sker samarbeten i mindre projekt med bibliotek, förskolor och skolor och enskilda företag, säger Per Boström, studierektor för grundutbildning och forskarutbildning vid Institutionen för språkstudier.

Institutionen samarbetar bland annat med Sametinget, Samiskt språkcentrum och lokala sameföreningar samt kommuner och förvaltningsområden, för att förankra utbildningarna i samisk samhällelig kontext.

Studier i språk bidrar till livslångt lärande, både för individ och samhälle

– Samiska institutioner och organisationer spelar en viktig roll för ämnets utveckling så det är centralt för oss att vår utbildning och forskning sker i samverkan med språkbärare och myndigheter inom området, avslutar Daniel Andersson.

Om nationella minoritetsspråk

I Sverige finns fem nationella minoritetsspråk: finska, jiddisch, meänkieli, romska och samiska. Att ett språk är ett minoritetsspråk innebär att det ska skyddas och främjas. Fyra lärosäten har specifika uppdrag gällande Sveriges fem nationella minoritetsspråk:

Umeå universitet: meänkieli och samiska

Lunds universitet: jiddisch

Stockholms universitet: finska