Publicerad: 2013-09-05

Näringsminister Annie Lööf besökte HUMlab

NYHET Under fredagen den 30 augusti besökte näringsminister Annie Lööf Umeå. Hennes två huvudstopp på resan var Volvo lastvagnar och HUMlab.

Näringsminister Annie Lööf kom till HUMlab-X med bland andra Ewa-May Karlsson, Kommunstyrelseordförande Vindelns kommun och Tomas Mörtsell, Kommunstyrelseordförande Storumans kommun. Under cirka en och en halv timme hade ministern ett informellt möte med HUMlabs föreståndare Patrik Svensson och andra delar av HUMlabs personal. Bland annat diskuterades hur konst och humaniora kan användas som viktiga drivkrafter för tillväxt.

Patrik Svensson berättade om Konstnärligt campus vid Umeå universitet, och hur det fungerar som en miljö för utbildning, forskning och innovationer.

Annie Lööf stannade drygt en och en halv timme i HUMlab-X. Bland annat berättade HUMlabs konstnärlige ledare Carl-Erik Engqvist om arbetet med teknik och konst med skolbarn HUMlab bedriver tillsammans med Kulturverket i Umeå. Universitetslektor Cecilia Lindhé berättade om att visualisera forskningsresureser på ett nytt sätt, och koordinator Emma Ewadotter gav exempel på några av HUMlabs nätverk och gäster.

Annie Lööf var också mycket intresserad av HUMlabs infrastruktur och tekniska lösningar. Bland annat testade hon att interagera med den nya interaktiva golvskärmen.

Redaktör: Elin Andersson