Publicerad: 2007-04-20

Näringsminister Maud Olofsson besöker Umeå universitet

NYHET Måndagen, den 23 april besöker näringsminister Maud Olofsson Designhögskolan vid Umeå universitet.

Näringsministern kommer bland annat att lyssna till forskaren Ron Mahieu som berättar om entreprenörskap och företagsamhet i skolan. Ron Mahieu är vetenskaplig ledare för forskningscentrum företagsamt lärande, fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet.

Utbildning är i ökande grad relaterad till den ekonomiska politiken och behoven på arbetsmarknaden. Ron Mahieu har i sin avhandling undersökt introducerandet av företagsamhet och entreprenörskap i skolan. Han har också följt hur samhällsutvecklingen påverkar skolan men också hur skolan numera även förväntas påverka samhällsutvecklingen. En del av detta kommer han att prata om under sitt föredrag.

Målet för forskningscentrum företagsamt lärande är att utveckla forskning och kompetens i pedagogiskt företagsamhet. Centret kombinerar forskning, utbildning och fortbildning av lärare vilket är unikt i Norden.
Läs mer på: www.svshv.umu.se/forskning/project/foretag/index.html

Efter föredraget finns Maud Olofsson och Umeå universitets rektor Göran Sandberg tillgänglig för media.

Tider: 10.45-11.30 föredrag Ron Mahieu 11.30-12.00 pressträff
Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30

Media hälsas välkomna till Ron Mahieus föredrag och pressträffen.

För mer information, kontakta: Carina Dahlberg, pressinformatör, Umeå universitet
Tel: 070-621 33 68

Redaktör: Carina Dahlberg