Publicerad: 2011-11-10

Närkontakt med apoteksbranschen

NYHET I torsdags anordnades en mycket lyckad arbetsmarknadskväll i Umeå för 35 studenter som läser det internetbaserade receptarieprogrammet vid Umeå universitet och tar examen sommaren 2012.

Under arbetsmarknadskvällen presenterade elva olika företag och organisationer kort sin affärsverksamhet. Före och efter presentationerna fanns möjlighet för studenterna att mingla och samtala med bland annat två av de nyaste apoteken i Sverige: DocMorris och Medstop AB. Andra apotek som också var på plats var bland annat Kronans droghandel och Apotek hjärtat.

Närkontakt med branschen

Susanne Vikström, biträdande utbildningsledare vid Tekniska högskolan, anordnade arbetsmarknadskvällen som ingår i projektet ”Närkontakt”.

Susanne Vikström är positiv till samarbetet med apoteksbranschen och tyckte det var lärorikt att lyssna på dessa företag och organisationer. Organisationerna fick chansen att berätta om sina behov av att rekrytera nya medarbetare.

Ljus arbetsmarknad

Syftet med kvällen var att studenterna skulle få skapa nya kontakter med representanter inom branschen.

– Arbetsmarknaden för receptarier ser mycket ljus ut, företagen på arbetskvällen gav ett positivt intryck och apoteksföretagen berättade för studenterna att de har valt en framgångsrik utbildning där de kommer att få jobb efter examen, säger Susanne Vikström.

Näringslivsdagen anordnades av Närkontakt. Närkontakt är namnet på teknisk-naturvetenskapliga fakultetens arbete för att utveckla samverkan med regionens företag och näringsliv. I Närkontakt ingår i dag cirka 150 företag.

Text: Maria Molander

Redaktör: Ingrid Söderbergh