Publicerad: 2015-01-15

Närmare 1000 internationella studenter på väg till Umeå universitet

NYHET Måndagen den 19 januari välkomnar Umeå universitet nya internationella studenter med en introduktionsvecka. Under vårterminen anländer 254 utbytesstudenter. Dessutom har Umeå universitet antagit 732 freemovers, studenter som sökt sig till universitetet på egen hand.

– Internationella studenter rankar Umeå universitet som nummer ett i Europa och på en nionde plats i världen i enkätundersökningen International Student Barometer. Att ge studenterna en bra introduktion och att erbjuda dem sociala aktiviteter är en viktig del för att de ska känna sig välkomna och nöjda, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

Utbytesstudenterna kommer från 36 olika länder. Flest utbytesstudenter, 30 stycken, kommer från Tyskland. De senaste åren har Umeå universitet tecknat flera nya avtal med lärosäten i Sydkorea, och under vårterminen tar universitetet emot 18 nya utbytesstudenter därifrån.

Majoriteten av utbytesstudenterna beräknas anlända söndagen den 18 januari. Umeå universitets International Housing Office ordnar i samarbete med Bostaden studentrum till utbytesstudenter och avgiftsskyldiga studenter. Studenterna tas emot i Infocenter i Universum på Umeå universitet där de får hämta ut nycklar till sina bostäder.

För att ytterligare underlätta ankomsten till Sverige erbjuder International Office vid Umeå universitet en introduktionsutbildning, Orientation Course, med start måndagen den 19 januari. Utbildningen ger de nya internationella studenterna inblick i hur det är att studera vid ett svenskt lärosäte och att bo i Umeå. Dessutom anordnar buddyprogrammet vid International Office sociala aktiviteter för att studenterna lättare ska lära känna varandra.

Program för introduktionsutbildningen

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Fällström, prorektor, Umeå universitetMobil: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@adm.umu.se

Sandra Åström, International OfficeTel: 090-786 60 83
E-post: sandra.astrom@umu.se

Utbytesstudenterna kommer från följande länder

Australien: 12Belgien: 5Danmark: 1Filippinerna: 2Finland: 13Frankrike: 18Grekland: 2Indien: 7Irland: 1Italien: 13Japan: 1Kanada: 9Kina: 12Kina (Macao): 3Kina (Hong Kong): 1Kroatien: 1Lettland: 1Nederländerna: 7Nicaragua: 1Norge: 1Polen: 6Portugal: 1Rumänien: 3Ryssland: 2Schweiz: 2Singapore: 10Slovakien: 1Spanien: 9Storbritannien: 8Sydkorea: 18Taiwan: 1Tanzania: 2Tjeckien: 11Turkiet: 14Tyskland: 30Ungern: 1USA: 15
Österrike: 9

Redaktör: Karin Wikman