Publicerad: 2017-12-06

Närmare fem miljoner till forskning om kolbaserade nanomaterial

NYHET Statens energimyndighet beviljar fysikprofessor Thomas Wågberg stöd motsvarande 4 926 135 kronor för projekt om design och förståelse av kolbaserade nanomaterial för effektiv produktion och användning av vätgas.

Thomas Wågberg. Foto: Mattias Pettersson

– Det känns väldigt bra! Anslaget ger oss möjlighet att fortsätta forska inom ett mycket viktigt och intressant område, det vill säga hur vi skall ställa om samhället från ett fossilberoende till ett mer hållbart samhälle med mindre påverkan på vårt klimat och på vår miljö, säger Thomas Wågberg, professor på Institutionen för fysik vid Umeå universitet.

Det fyraåriga projektet fokuserar på att med hjälp av olika typer av nanomaterial skapa effektiva katalysmaterial som kan användas både för framställning av vätgas från vatten och solljus men även för effektiv användning av vätgas i exempelvis bränsleceller. Bränsleceller används bland annat i vätgasbilar vilket ger en nollemission av koldioxid.

Om anslaget

Statens energimyndighet beviljar forskningsmedel för genomförande av projektet Design och förståelse av kolbaserade nanomaterial för effektiv produktion och användning av vätgas under tiden 2018-01-01 – 2021-12-31.

Energimyndighetens hemsida

För mer information, kontakta gärna:

Thomas Wågberg, Institutionen för fysik vid Umeå universitetTelefon: 090-786 5993
E-post: thomas.wagberg@umu.se

Pressbild för nedladdning: Foto: Mattias Pettersson