Publicerad: 2011-03-03

Nationalekonom i styrelse för internationell forskningsorganisation

NYHET Johan Lundberg, universitetslektor i nationalekonomi vid Umeå universitet, har blivit invald som styrelseledamot i Regional Science Association International (RSAI) – en internationell organisation för framstående forskare inom regionalvetenskap.

Umeå universitet har en lång tradition av internationellt mycket framstående forskning inom regionalvetenskap, främst inom institutionerna för nationalekonomi, kulturgeografi, statistik och Centrum för regionalvetenskap (Cerum). Trots detta är Johan Lundberg faktiskt den förste från Umeå universitet som blivit invald i styrelsen för Regional Science Association International.

– Min främsta uppgift som nyinvald styrelserepresentant är att ännu tydligare visa upp den bredd och spets som finns inom regionalvetenskaplig forskning vid Umeå universitet, och på så sätt ytterligare stärka universitetets ställning och rykte som en internationellt mycket framstående regionalvetenskaplig forskningsmiljö, säger Johan Lundberg.

RSAI bildades 1954 och samlar idag världens mest framstående forskare inom regional vetenskap och urban ekonomi. Paraplyorganisationen anordnar genom sina underorganisationer North American Regional Science Association (NARSA), Pacific Regional Science Conference Organization (PRSCO) och European Regional Science Association (ERSA) tre större internationella konferenser, som fungerar som en mötesplats för tusentals forskare med ett gemensamt intresse för regional vetenskap och urban ekonomi.

Konferenserna lockar även beslutsfattare inom såväl offentlig som privat sektor. RSAI delar också årligen ut priser till framstående yngre forskare inom regional vetenskap, samt anordnar kurser inom olika områden som knyter an till regional vetenskap och urban ekonomi.

Kontakta gärna:

Johan Lundberg institutionen för nationalekonomi, Umeå universitet Telefon: 090-786 9540
E-post: johan.lundberg@econ.umu.se

Mer information om RSAI