Publicerad: 2022-09-20

Nationell konferens sätter ljus på optik och fotonik

NYHET 4-7 oktober arrangeras den nationella konferensen Optics & Photonics in Sweden vid Umeå universitet och samlar forskare, studenter och företag inom ämnesområdet. Arrangörer är Institutionen för fysik, Umeå universitet, tillsammans med intresseorganisationen PhotonicSweden, nationell plattform inom optik och fotonik.

Text: Anna-Lena Lindskog

Konferensen tar upp olika ämnen inom optik och fotonik, som speglar aktuell svensk forskning och utveckling vid universitet, institut och industri. Konferensen inleds den 4 oktober med ett Nordic Photonic Forum. Själva konferensen med föreläsningar och workshops följer därefter 5-6 oktober. Konferensen har två parallella delar, en akademisk och en för det omgivande samhället, huvudsakligen företag och andra organisationer.

Huvudtalare är Viktor Malka, professor vid Weizmann Institute of Science, Israel, samt Holger Schleuter, chef för affärsutveckling vid Scanlab, Tyskland. Viktor Malka kommer att föreläsa om manipulation av relativistiska elektroner med intensiva laserpulser, och Holger Schleuter om laserapplikationer och scannerteknologier för industriella lösningar.

Den 7 oktober presenterar Laserlab Sweden sin verksamhet, i en workshop organiserad av professor Laszlo Veisz, Umeå universitet. Konferensdagarna bjuder också på en mässa, där företag och studenter kan träffas för att diskutera jobbmöjligheter och praktik.

Läs mer om konferensen