Publicerad: 2014-10-29

Nationella forskarskolan till Umeå

NYHET Institutionen för socialt arbete i Umeå har utsetts av styrgruppen för Nationella forskarskolan i socialt arbete att vara värdinstitution för forskarskolan från 1 juli 2014 - 30 juni 2017. Föreståndare för forskarskolan är Professor Hildur Kalman.

Lite kort om Nationella forskarskolan i socialt arbete:

Forskarutbildningarna i socialt arbete i Sverige bedriver sedan 2008 en gemensam forskarskola i ämnet. Medverkande i detta samarbete idag är utbildningarna vid Ersta Sköndal högskola, Göteborgs universitet, Högskolan i Jönköping, Karlstads universitet, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Lunds universitet, Malmö högskola, Mittuniversitetet, Mälardalens högskola, Stockholms universitet, Umeå universitet och Örebro universitet.

Forskarskolans inriktning är att koordinera och ta initiativ till kurser, den bedriver egen seminarieverksamhet, workshops och organiserar stöd till artikelskrivande samt samordnar ämnets internationella kontakter. Den nationella forskarskolan i socialt arbete utgör en kompletterande nätverksorganisering av ämnets forskarutbildningar. Den vare sig antar eller finansierar egna forskarstuderanden utan är en samarbetsorganisation för befintliga forskarutbildningar.

Mer om Nationella forskarskolan

Redaktör: Andre Tetting