Publicerad: 2010-12-21

Natur och teknikdagarna i Örnsköldsvik skapar nyfikenhet

NYHET Explosiva kemishower för lågstadiebarn och blodspårsjakt tillsammans med gymnasieelever. På Natur och teknikdagarna i Örnsköldsvik är naturvetenskap både kul och spännande.

Bågnande soffor, proppfulla lektionssalar och igenkorkade korridorer – Umeå universitets föreläsningar under årets Natur och teknikdagarna har lockat en imponerande stor publik gymnasieelever och lärare till Campus Örnsköldsvik. Christina Lundqvist, som läser andra året på Samhällsprogrammet i Örnsköldsvik, har just lyssnat på molekylärbiologerna Sara Karlsson och Linda Westermark från Umeå universitet och deras föreläsning om kriminalteknik.

- Det var jättespännande, inte minst det här om DNA, blodspår och blodgrupper, berättar Christina som dock har siktet inställt på en samhällsvetenskaplig universitetsutbildning.
- Vi har mycket plugg på Samhälls men det känns som om det är ännu mer om man väljer en naturvetenskaplig utbildning, förklarar hon.

Och alltför många resonerar precis som Christina. Runt om i Sverige brottas universitet och högskolor med få sökande till sina naturvetenskapliga utbildningar samtidigt som många företag behöver anställa exempelvis kemister och civilingenjörer. Natur och teknikdagarna är ett försök att vända den negativa trenden och få fler att välja studier inom teknik och naturvetenskap.

Bakom arrangemanget står KOMTEK - Örnsköldsvik kommuns satsning på att utveckla teknikintresset hos barn och unga, ett antal företag i Örnsköldsvik samt Umeå universitet. Genom att på ett lättsamt och spännande sätt arbeta med exempelvis kemi eller fysik är förhoppningen att barn och unga ska se potentialen i en naturvetenskaplig utbildning.

Årets upplaga, den tolfte i ordningen, ger gott hopp om framtiden. Umeå universitets föreläsningar är exempelvis fullbokade sedan länge. En populär föreläsare är Patrik Andersson, lektor i miljökemi vid Umeå universitet, som bland annat berättade om miljögifter i datorer och mobiltelefoner.
- Många väljer exempelvis bort kemi för att man tror att det är ett tungt och jobbigt ämne. Kemi är inte bara konstiga molekyler utan också miljö och vardagsnära – det försöker jag visa när jag möter skolelever, säger Patrik Andersson.

Ulrica Westin, verksamhetsledare på KOMTEK och en av arrangörerna bakom Natur och teknikdagarna, tror mycket på samarbetet med Umeå universitet.
- Det här med föreläsningar är absolut något som går att utveckla. Föreläsningar med forskare ger inte bara elever en bild av vad man kan jobba med inom natur och teknik utan också input till lärarna om hur de kan arbeta vidare med NO-ämnena, tror Ulrica.

Helen Forsgren, gymnasielärare i kemi och biologi vid Örnsköldsviks gymnasium, är inne på samma linje.
- Många elever vet helt enkelt inte vad en kemist eller molekylärbiolog gör. Att möta verksamma forskare så här och se vilka spännande ämnen de jobbar med är jättenyttigt, säger Helen.

Molekylärbiologerna Sara Karlsson och Linda Westermark tror att bilden av till exempel kemi och biologi som svårt och komplicerat gör att många drar sig för att välja en naturvetenskaplig utbildning. - Det är ju bara att se på ordet ”molekylärbiologi”, det går ju knappt att uttala, säger Linda. Linda och Sara är dock hoppfulla inför framtiden. - Intresset för olika högskoleutbildningar går upp och ner. Våra studenter får jobb; det tror jag kan göra att fler får upp ögonen för naturvetenskap, menar Sara.
- Sen måste vi bli bättre på att visa upp vilket roligt ämne naturvetenskap faktiskt är. Intresset finns där, helt klart. Vi har exempelvis haft labbar med stora högljudda högstadieklasser som plötsligt suttit alldeles knäpptysta framför sina mikroskop; det är en ganska häftig känsla, berättar Linda.

Redaktör: Elin Axelsson