Publicerad: 2008-12-04

Naturvetarelever från Kramfors och Sollefteå besöker campus Umeå

NYHET Visning av blodgivarlabb, svepelektronmikroskop och universitetsområdet. Det är några av programpunkterna för de två naturvetarklasser från Kramfors och Sollefteå som besöker Umeå universitet 4-5 december.

Sammanlagt ett 30-tal gymnasieelever från sistaårsklasserna på Naturvetarprogrammet i Sollefteå och Kramfors besöker Umeå universitet under dessa två dagar.

– Avsikten är att ge rådvilla elever en inblick i vad de kan göra efter utbildningen, säger Björn Webjörn, gymnasielärare och en av arrangörerna av resan. De akademiska traditionerna är inte särskilt starka i den här bygden, så vi behöver göra vad vi kan för att intressera eleverna för högre studier.

Han kommer till Umeå med eleverna tillsammans med tre kollegor, Kalle Snällman och Peter Andersson från Kramfors och Lars Braf från Sollefteå. De kör var sin minibuss, samtidigt som några elever som inte ryms i bussarna åker vanlig landsvägsbuss.

Torsdag eftermiddag ägnas åt rundvandring på campus, visning av landstingets blodgivar- och klinisk-kemiska laboratorier, molekylärbiologiska forskningslaboratorier och ett av universitetets svepelektronmikroskop.

– Under fredagen får eleverna gå som ”Student för en dag” tillsammans med en student på den utbildning de själva valt, berättar Björn Webjörn.
Utbildningarna till läkare, biomedicinsk analytiker, sjuksköterska, polis, byggingenjör, röntgensjuksköterska och civilekonom är bara några av de utbildningar som kommer att få besök under fredagen.

Mer information om Student för en dag-aktiviteten återfinns på

För mer information, kontakta undertecknad eller:
Björn Webjörn, gymnasielärare från Kramfors, på mobiltelefon 070-366 53 21 eller e-post bjorn@webjorn.net.

Redaktör: Bertil Born