Publicerad: 2017-12-12

Naturvetenskapliga forskares affärsidéer prisas

NYHET Tolv lovande företag har under hösten vässat sina affärsidéer i ny omgång av Startup-programmet på Uminova Innovation i Umeå. Höstens omgång avslutades förra veckan med Startup Demoday, en pitchtävling på Allstar i Umeå. Forskare från fakulteten för teknik och naturvetenskap kammade hem andra och tredje priset.

Pristagarna tillsammans med Nordeas representant Victor Ericson. Från vänster: Artem Shiryaev och Leonid Freidovich, RobotikUm, Raphaela Bieber Bardt, MetaDate, Victor Ericson, prisutdelare från Nordea, samt Barbara Terebieniec, SmartFreezer. Foto: Malin Grönborg

Tvåa kom Barbara Terebieniec och Cristian Klein som tagit fram en prototyp av en smart frysapplikation, SmartFreezer. Barbara Terebieniec är doktorand inom växtmolekylärbiologi vid Umeå universitet och Cristian Klein är forskare på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet. Prispengen var 10 000 kronor.

RobotikUm – en ny robotteknik för automation kammade hem tredje pris och 5 000 kronor. Bakom affärsidén står Leonid Freidovich, Artem Shiryaev och Anton Shiryaev. Leonid Freidovich är universitetslektor på Institutionen för tillämpad fysik och elektronik vid Umeå universitet.

Vann gjorde entreprenören Raphaela Bieber Bardt bakom bolaget MetaDate. Hennes affärsidé är en webbläsarextension som fungerar som ett osynligt lager som man kan rita på och dela med andra.

Mer information:

Snart öppnar Uminova Innovation antagningsprocessen för vårens omgång av startupprogrammet. Om du har en innovativ affärsidé, driv och vill utvecklas – ansök! Läs mer.

Redaktör: Ingrid Söderbergh