Publicerad: 2020-04-08

Covid-19 stoppar inte praktiken

NYHET Nicolina Viklund läser det tredje och sista året på Kandidatprogrammet för strategisk kommunikation vid Umeå universitet och just nu gör hon sin tredje praktikvecka på Kansliet för teknik och naturvetenskap. Att göra den på distans är förstås lite speciellt och kräver disciplin.

Text: Ingrid Söderbergh

– Det har verkligen gått över all förväntan att göra praktik på distans. Det är klart att det är tråkigt att inte fysiskt befinna sig på en arbetsplats, men det har gått jättebra att introduceras till arbetsgruppen, komma in i rutiner och göra arbetet på distans, säger Nicolina Viklund.

Hon fortsätter:

– En nackdel med att praktisera på distans är förstås alla hemmets distraktioner. Det faktum att TV-dosan ligger nära eller att tvätten behöver vikas gör att det krävs lite disciplin för att inte tappa fokus. Men jag upplever ändå att jag kan koncentrera mig, eftersom jag under min utbildning spenderat nästan all tid med att plugga hemifrån. Jag är van, helt enkelt. Jag tycker snarare att det finns många fördelar med att praktisera på distans. Förutom att jag kan arbeta i urtvättade träningsbyxor och ha min hund i knäet är det väldigt skönt att själv kunna bestämma över min arbetsmiljö.

Nicolina Viklund har länge haft ett intresse av media och kommunikation överlag och läste ett medieprogram på gymnasiet. Hon bokstavligen älskade att läsa ämnet textkommunikation och under gymnasieåren drömde hon om att bli författare.

Efter gymnasiet funderade Nicolina Viklund på att söka till journalistutbildningen på Umeå universitet, men bestämde sig för att prova på arbetslivet i stället. Då bytte hon helt inriktning och började jobba på förskola och därefter som makeupartist.

Under tiden mognade beslutet att söka in på Kandidatprogrammet i strategisk kommunikation som erbjuds på Umeå universitet. Det är en bred utbildning där man får kunskap om många olika områden.

– Marknadsföring, kriskommunikation och mediejuridik är tre områden som var extra intressanta att läsa om under min utbildning. Men roligast på utbildningen hittills var nog C-uppsatsen! Jag är nog relativt ensam om att tycka det, för det var väldigt tufft. Men jag gillade verkligen att få jobba med en och samma text och ämne under lång tid.

Nicolina Viklunds långsiktiga framtidsplaner är ganska vaga. Efter examen i sommar kommer hon i alla fall lägga mycket krut på att söka jobb. Hennes andra sommarplaner kommer styras av hur läget ser ut med covid-19.

– Förhoppningsvis kommer jag göra det jag alltid gör: fiska och umgås med min familj och mina vänner. Jag hoppas också kunna hitta tillbaka till intresset att läsa böcker, vilket till stor del har uteblivit eftersom jag ägnat så mycket av mina dagar att läsa kurslitteratur de senaste åren.

Varför valde du att praktisera i en universitetsmiljö?

– Jag ville gärna praktisera på en statlig myndighet eftersom det mer eller mindre finns ett krav på korrekt och relevant kommunikation. Här finns ingen tvekan om varför kommunikation är viktigt. Det känns som att en bra erfarenhet att ha praktiserat på ett universitet. Jag hoppas helt enkelt kunna ta alla teoretiska kunskaper jag läst om och få använda dem rent praktiskt.

Snabba fakta:

Namn: Nicolina Viklund
Familj: Sambo och hund
Bor: I en lägenhet i centrala Umeå
Då är jag färdig kommunikatör: Juni 2020
På nattygsbordet: En oöppnad bok och massvis med hudvård.
Tittar på: Gärna serien The Office
Hobbys: Virka och sticka, rå om hunden och spela TV-spel
Mig själv med tre ord: Glad, envis, omtänksam
Umeå med tre ord: Närhet, utvecklande, vackert
Det bästa med Kansliet för teknik och naturvetenskap: Bredden. Det finns så mycket att lära sig!