Publicerad: 2012-04-16

Nio klasser kämpar i Teknikåttans regionfinal

NYHET Torsdagen den 19 april tävlar nio åttondeklasser i regionfinalen av Teknikåttan på Umeå universitet, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap. Vinner gör den klass som har flest rätt på frågorna – och som har lyckats bäst med att skapa ett kodspråk och konstruera en bollkedja.

I slutet av januari kämpade 140 åttondeklasser från norra Sverige om en plats i Teknikåttans regionfinal. På torsdag kommer de nio klasser som lyckades bäst till regionfinalen som avgörs vid Umeå universitet. Det vinnande laget får 7 500 kronor och en plats i riksfinalen som också arrangeras vid Umeå universitet, den 24 maj.Varje klass representeras i regionfinalen av ett tremannalag. De skolor som tagit sig vidare är:- Sävar skola, klass 8D, Umeå- Myrvikens skola, klass 8B, Oviken- Bureskolan, klass 8A, Bureå- Svenstaviks skola, klass 8A, Svenstavik- Svenstaviks skola, klass 8B, Svenstavik- Minervaskolan, klass 8B, Umeå- Östbergsskolan, klass 8Ö, Östersund- Kiörningskolan, klass 8:2, Härnösand- Lugnviksskolan, klass 8A, ÖstersundTävlingen består av både teoretiska och praktiska frågor. Inför regionfinalen har klasserna dessutom fått i hemläxa att skapa ett eget kodsspråk med instruktioner till ett legobygge, samt att konstruera en händelsekedja där fem golfbollar i tur och ordning sätts i rörelse.Domare i regionfinalen är rymdfysikern Patrik Norqvist, känd från bland annat SVT:s sommarlovsprogram och Boston Tea Party i kanal 5.Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende.Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet. Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet är i år värd både för regionfinal och riksfinal.
Tid: torsdagen den 19 april, semifinalerna pågår klockan 10.15–14.30. Då demonstrerar eleverna en av de praktiska uppgifterna. Klockan 15.00 är det dags för regionalfinalen.
Lokal: Stora hörsalen (KB3B1) i Kemiskt biologiskt centrum (KBC-huset). Hus KB på kartan.
Tävlingsprogram:10.15–11.30 Semifinal 1: Svenstaviks skola, 8A och 8B, Minervaskolan11.45–13.00 Semifinal 2: Östbergsskolan, Lugnviksskolan, Kiörningskolan13.15–14.30 Semifinal 3: Sävar skola, Myrvikens skola, Bureskolan15.00–16.15 Regionfinal
För mer information, kontakta gärna:Annelie Holmlund, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 5323
E-post: annelie.holmlund@adm.umu.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog