Publicerad: 2019-04-08

Nio klasser möts i Teknikåttans regiontävling

NYHET Torsdagen den 11 april möts nio åttondeklasser i regiontävling i Teknikåttan på Umeå universitet, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap. Eleverna får en rad frågor att besvara – och klassen ska i förväg konstruera en timermaskin och ett kodspråk som sätts på prov under tävlingen. Den vinnande klassen går vidare till riksfinal i Lund den 23 maj.

Text: Anna-Lena Lindskog

Tävlingen består både av teoretiska och praktiska uppgifter. Som vanligt rör sig frågorna inom ämnesområdena teknik, biologi, fysik, kemi och matematik.

Inför regiontävlingen har klasserna gjort en klassuppgift som bedöms under tävlingsdagen. Uppgiften i år är att konstruera en mekanisk maskin som vid en given tidpunkt välter en oöppnad aluminiumburk med mineralvatten. Eleverna ska också skapa en kod för kommunikation som prövas under tävlingen. Fram till regiontävlingen vid Umeå universitet dokumenterar klasserna dessa uppgifter i bloggform. Bloggarna återfinns på Teknikåttans nationella hemsida.

– Det är alltid lika spännande att se hur klasserna har löst uppgiften, säger Anna-Lena Lindskog, regional projektledare för Teknikåttan. För att lyckas bra i Teknikåttan behöver hela klassen vara engagerad och alla kan vara med och påverka hur bra det går i tävlingen genom klassuppgiften. Vi delar också ut ett särskilt designpris för bästa konstruktion av maskinen.

Totalt deltog 3 258 elever i norra regionen i kvaltävlingen på Teknikåttans webbsida. Av dessa gick nio klasser vidare till regionfinalen:

• 8A Alneskolan, Örnsköldsvik

• 8A Internationella Engelska skolan, Sundsvall

• 8B Internationella Engelska skolan, Sundsvall

• 8E Internationella Engelska skolan, Sundsvall

• 8I Manhemsskolan, Kalix

• 8D Minervaskolan, Umeå

• 8E Minervaskolan, Umeå

• 8C Svenstavik skola, Berg

• 8C Wendela Hellmanskolan, Härnösand

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresse för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende.

Domare i regionfinalen är Frithjof Theens. Det vinnande laget får 7 500 kronor och en plats i riksfinalen som avgörs vid Lunds universitet den 23 maj. Dessutom delas ett designpris ut för bäst designade klassuppgift.

Teknikåttan arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige.

Läs mer om Teknikåttan vid Umeå universitet

Tid: Torsdagen den 11 april, semifinalerna pågår 09:30–14.30, regionfinalen börjar 15.00.
Lokal: Aula Biologica, Biologihuset

Parallellt med semifinalerna deltar klasserna i olika aktiviteter i MIT-huset, KBC-huset och Naturvetarhuset. Eleverna får bland annat testa att programmera legorobotar och undersöka hur starka vindar de står pall för.

Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.

För mer information, kontakta gärna:

Anna-Lena Lindskog, projektledare, kansliet för teknik och naturvetenskap, Umeå universitet
E-post: anna-lena.lindskog@umu.se