Publicerad: 2017-04-03

NO-biennalen ger lärare inspiration i undervisningen

NYHET Med utställningar, föreläsningar, experiment och workshops får lärare i grundskolan under två dagar inspiration och undervisningsidéer inom biologi, fysik och kemi. Konferensen NO-biennalen hålls 5–6 april i Aula Nordica vid Umeå universitet.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Under biennalen får 200 lärare från hela Sverige chans att träffa forskare och lärarutbildare för att diskutera hur man undervisar i naturvetenskap och teknik på grundskolan. Förhoppningen är att lärarna både ska få konkreta exempel som kan användas direkt i undervisningen samtidigt som nya tankar ska väckas om NT-undervisning, säger Karolina Broman, huvudansvarig för NO-biennalen vid Umeå universitet.

NO-biennalen vänder sig till grundskolans lärare som undervisar från förskoleklass upp till årskurs nio. Under konferensen bjuds på föreläsningar, lärarna får prova nya experiment och idéer, delta i workshops och utbyta erfarenheter. Programmet berör ämnesområden inom biologi, fysik och kemi med koppling till ämnesdidaktik.

Föreläsningarna handlar bland annat om miljö och hållbarhet, ljusets betydelse för vår omvärld och digitalisering i skolan. Deltagarna kan i workshops till exempel lära sig hur 3D-skrivare fungerar, hur de kan arbeta med programmering i klassrummet eller jobba med lukt och smaker i kemi.

Bland föreläsarna finns Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet. Han forskar bland annat om cancerbehandling och är en engagerad kunskapsspridare inom kemi. Ulf Ellervik är känd för populärvetenskapliga föreläsningar och artiklar, samt författare av populärvetenskapliga böcker, till exempel Ond kemi och Den svåra konsten att leva.

Från Umeå universitet medverkar bland annat Jan Larsson, professor i molekylärbiologi, med föreläsningen Genetik – ett ämne som berör, oroar och ger oss möjligheter. Maria Hamrin, institutionen för fysik, berättar om Umeå Lunar Venture, ett studentprojekt med målet att placera ett mätinstrument på månen.

– Det känns otroligt kul att vi får möjlighet att presentera många olika spännande ämnesområden som vi tror är både intressanta och relevanta för lärarna och deras elever, säger Karolina Broman. Dessutom vet vi att lärare vill och behöver träffas för att prata om undervisning i naturvetenskap med andra kollegor.

NO-biennalen genomförs i ett samarbete mellan Umeå universitet, Skolverket, Svenska kemisamfundet, Nationella resurscentra, Göteborgs universitet och Högskolan Kristianstad. Förutom i Umeå hålls NO-biennalen i Göteborg och Kristianstad.

Läs mer om NO-biennalen

Läs hela programmet

NO-biennalen hålls i Aula Nordica på Umeå universitet. Journalister är välkomna att besöka evenemanget.

För mer information, kontakta gärna:

Karolina Broman, universitetslektor, institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå universitet
Telefon: 090-786 95 81, 070-341 63 43
E-post: karolina.broman@umu.se