Publicerad: 2004-12-08

Nobelpristagare besöker Umeå universitet

NYHET Den 13 december besöker Linda Buck, en av årets Nobelpristagare i medicin, Umeå universitet.

Linda Buck, Seattle, USA, och Richard Axel, New York, USA, tilldelas på fredag Nobelpriset i fysiologi eller medicin för deras upptäckter av luktreceptorer och luktsinnets organisation.

På måndag den 13 december kommer Linda Buck till Umeå för att hålla i ett forskningsseminarium med titeln ”Unraveling the Sense of Smell”. Det är Anna Berghard och Staffan Bohm vid Institutionen för molekylärbiologi som har bjudit in Nobelpristagaren. De studerar luktsinnet på cellnivå och har samarbetat med Linda Buck i Seattle.

Mer information om Linda Bucks och Richard Axels forskning finns på: nobelprize.org/medicine/laureates/2004/press-sv.html

För ytterligare information, kontakta:

Staffan BohmTelefon: 090 785 67 02
E-post staffan.bohm@molbiol.umu.se