Publicerad: 2014-06-11

Nobelpristagare gav inspiration

NYHET Professor Michael Levitt, Nobelpristagare i kemi 2013, besökte Umeå universitet i torsdags. Han föreläste inför en fullsatt hörsal i KBC-huset med inspirerande powerpointbilder, mycket humor och glimten i ögat.

Michael Levitt talade om hur hans forskningsområde, beräkningskemi och bioinformatik, uppstod och utvecklades. Han berättade också om sin egen karriär som tog fart i Israel i slutet på 1960-talet hos professor Schneior Lifson, varefter han erhöll en doktorandtjänst i Cambridge. Hans fortsatta ihärdiga arbete ledde många år senare till ett prestigefullt Nobelpris.

Michael Levitt var också personlig och reflekterade över hur det är att vara forskare. En viktig egenskap enligt honom är nyfikenhet och breda intressen, inte bara för sitt eget forskningsfält. Man behöver inte arbeta hela tiden – man ska ta sig tid att reflektera – en bra idé är värd tusentals arbetstimmar.

På frågan om han ångrat något i sitt liv svarade han att han varit nöjd med hur hans liv format sig både professionellt och privat, men att han hade önskat att han börjat motionera tidigare i livet. Först i 60-årsåldern kom Levitt igång med vandring, paddling och friluftsliv. Han betonade hur viktigt det är att inte begrava sig i sitt arbete utan även ha ett aktivt liv på sidan om.

Michael Levitt har alltid haft ett ganska lågt antal, handplockade medarbetare i sin forskargrupp. De doktorander han anställt har han känt till på ett eller annat sätt. ”Hur ska man då komma vidare i sin karriär om man inte har kontakterna?” undrade en student i publiken.

– Var ihärdig! Gå till professorn och presentera dig! Mejla din förfrågan inte bara en gång utan två och även tre gånger för att visa att du verkligen vill detta och är intresserad, sade Levitt.

Efter lunch på Sävargården avnjöts kokkaffe med kaffeost och renkött i kåtan vid samevistet på Gammlia. Guiden Ante Grundström berättade om de renskötande samernas nomadliv och traditioner. Från vänster universitetslektor Uwe Sauer, professor Pernilla Wittung-Stafshede och professor Michael Levitt.

Under dagens övriga aktiviteter i Umeå blev Michael Levitt väl omhändertagen av sin värd Uwe Sauer, universitetslektor vid kemiska institutionen, vän och forskarkollega sedan femton år tillbaka.

Michael Levitt lämnade ett sommargrönskande Umeå på fredagsmorgonen med minnen från möten med forskare, studenter och gymnasieelever, en kajaktur på havet och ett löfte om guidning i de svenska fjällen från besöket på Gammlias sameviste.

Om nobelpriset:

Forskarna Michael Levitt, Martin Karplus och Arieh Warshel lyckades i början av 1970-talet att förena metoder ur den klassiska fysiken och kvantfysiken för att simulera kemiska reaktioner. Med hjälp av kraftfulla datorprogram och verklighetstrogna datormodeller är det därför i dag möjligt att designa antikroppar och åskådliggöra blixtsnabba kemiska reaktioner, till exempel hur reaktioner i fotosyntesen i växter går till eller hur ett läkemedel hittar sitt målprotein i människokroppen.

Se föreläsningen:

Föreläsning av professor Michael Levitt i Umeå 5 juni 2014. Filmning och klippning: Mattias Pettersson och Hans Karlsson, Print och media

Redaktör: Eric Ågren