Publicerad: 2023-12-05

Nobelpristagaren Ferenc Krausz besöker Umeå universitet

NYHET Den 14 december kommer Ferenc Krausz, en av årets Nobelpristagare i fysik, till Umeå universitet och håller en öppen föreläsning. Värd för besöket är Umeåfysikern László Veisz som haft ett långt samarbete med Ferenc Krausz.

Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet, ser fram emot att välkomna Nobelpristagaren till Umeå.

– Våra varmaste gratulationer till Ferenc Krausz som hedrar oss genom sitt besök med en föreläsning som vi alla får ta del av. Vi vet att internationella samarbeten ger ökad kvalitet och vi är också stolta över att László Veisz haft flera samarbeten med Krausz grupp inom området laserfysik. Professor Krausz besök kommer att stärka dessa relationer, säger hon.

Möt årets Nobelpristagare i fysik – mer om föreläsningen i Aula Nordica

Ungersk-österrikiske Ferenc Krausz tilldelas 2023 års Nobelpris i fysik för sina banbrytande experiment med attosekundpulser av ljus. En attosekund är en extremt kort tidsperiod, en miljarddels miljarddels sekund.

Gjort det omöjliga möjligt

Krausz delar Nobelpriset med Pierre Agostini och Anne L’Huillier. Dessa tre personers arbete har gjort det tidigare omöjliga möjligt: att observera och studera elektroners rörelser inuti atomer. Elektronernas rörelser sker så otroligt snabbt att det krävs ljusblixtar som mäts i attosekunder för att kunna se dem. Ferenc Krausz och hans forskargrupp var bland de första att framställa sådana attosekundpulser av ljus. Deras resultat publicerades 2001.

Attosekundfysiken har möjliga tillämpningar inom många olika områden. Till exempel kan den användas för att förstå och kontrollera hur elektroner uppför sig i material och för att identifiera olika molekyler, något som är viktigt inom bland annat medicinsk vetenskap för att utveckla nya läkemedel och förstå biologiska processer på molekylär nivå.

Besöker Umeåfysikerns labb

László Veisz, professor i fysik vid Umeå universitet, känner Ferenc Krausz sedan länge och forskade ihop med honom i många år. Det var därför självklart att bjuda honom till Umeå i samband med Nobelfirandet. På förmiddagen innan den öppna föreläsningen i Aula Nordica kommer Ferenc Krausz bland annat att besöka László Veisz labb och titta på det unika lasersystem som invigdes förra hösten.

– Genom att använda vårt nya lasersystem tillsammans med den befintliga experimentella utrustningen kommer vi att kunna tänja på gränserna för attosekundfysiken och göra ännu bättre observationer av elektrondynamiken i gaser och fasta ämnen, på ett sätt som annars inte är möjligt, säger László Veisz.

– Det är fantastiskt roligt och hedrande att Ferenc Krausz kommer till Umeå universitet! Vi har redan starka kopplingar genom vår framstående forskning inom laserfysik och besöket kommer att stärka dessa ytterligare, säger Mikael Elofsson, dekan vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet.