Publicerad: 2009-09-25

Nominerade till Årets avknoppningsföretag

NYHET Probac AB, Micus AB och CodeMill AB är de tre nominerade företagen till det prestigefyllda priset Årets avknoppningsföretag som delas ut av Umeå universitet, Uminova Innovation, Uminova Invest och Connect Norr i samband med UmeåGalan den 12 november .

- Det här känns jättekul och våra medarbetare är jättestolta. Det är positivt att uppmärksammans för det man åstadkommit, säger Jan Benjaminson från Micus. Även styrelsen är naturligtvis oerhört positiv och nöjd för denna nominering fyller han i.

Alla tre företag representeras av alumner från Umeå universitet och känner varandra väl då de är eller har varit knutna till Uminova Innovations incubatorverksamhet på något vis.

Tre företag som tävlar om titeln Årets avknoppningsföretag. Från vänster: Jennie Ekbeck Probac AB, Jan Benjaminson Micus AB, Rickard Lönneborg och Emanuel Dohi CodeMill AB samt Fredrik Nyström Connect Norr. Foto: Malin Vikström

-Vi kommer alla från olika delar av Umeå universitet och såg potentialen i att ta bra forskning ett steg vidare och göra affärer av det, säger Jennie Ekbeck från Probac.

För CodeMill, ett IT-företag på stark tillväxt, har det varit ett väldigt spännande år. Företaget grundades i oktober 2008 och håller precis på att anställa sin tionde medarbetare.

-Det var smidigt att bara styra stegen rakt över vägen till Uminova och få tillgång till kontor och affärscoacher. Det är en kreativ miljö med många spännande företag. Det händer saker och man knyter värdefulla kontakter, säger Rickard Lönneborg, en av tre grundare av CodeMill.

Priset delas ut till företag som visar på gynnsam avknoppning och prisutdelarna vill tillsammans lyfta fram och uppmuntra innovatörer och entreprenörer. För att vinna priset krävs att företaget har sin grund i forskning eller utbildning vid Umeå universitet, SLU eller industriforskningsinstitut i Umeå. Det ska vara högst fem år gammalt, under stark tillväxt och ha en tydlig affärsidé.

Fakta om de nominerade företagen:

Probac

Probac AB är experter på probiotiska bakterier. Dessa välgörande bakterier anpassas av Probac för användning inom områden som livsmedel, läkemedel, naturläkemedel och kosttillskott. Mångårig forskning kring bakterierna, tillsammans med ett enträget utvecklings- och säljarbete, gav resultat och under 2009 fick bolaget sitt stora genombrott på marknaden. Probac bedriver sin verksamhet i Umestan Företagspark och hoppas att kunna växa vidare i Umeå. Probac är ytterligare ett exempel på företag som har en kvalificerad forskningsbakgrund från Umeå universitet och som vuxit vidare med stöd av Uminova och deras samarbetspartners. Grundare: Eva Grahn Håkansson, Essum AB, samt Uminova Invest AB.
Kontakt: Jennie Ekbeck, 090-71 81 80, jennie@probac.se
www.probac.se

Micus

Micus AB har utvecklat och säljer en kvalificerad intensivvårdsbår. Båren möjliggör patientförflyttning under oavbruten intensivvård. Båren med tillbehör och koncept är anpassad till internationell medicinsk användning och är den enda flyggodkända båren i världen. Under 2009 har bolaget fått sin andra större svenska order och satsar nu på en internationell marknad tillsammans med samarbetspartnern SAS Tech. Micus har sitt ursprung i Umeå universitet och Norrlands universitetssjukhus. Ett framgångsrikt företag har sedan skapats av ett antal personer från Skellefteå och Umeå och med stöd av Uminova och deras samarbetspartners. Grundare och huvudägare: Micus Intressenter AB samt Ackra Invest AB och Uminova Invest AB.
Kontakt: Jan Benjaminson, 0910-70 24 00, jan.benjaminson@micus.se, www.micus.se

CodeMill

CodeMill AB är ett snabbväxande IT-bolag. Tre civilingenjörer från Umeå universitet har tagit steget ut och har på ett år byggt ett bolag med tio anställda. CodeMill erbjuder tjänster inom systemutvecklingsprojekt och konsulttjänster inom IT. Med forskning inom områden som miljö, datavetenskap, fysik och medicin som grund har företaget tillsammans med forskare påbörjat utvecklingen av flertalet nya tekniker och produkter. CodeMill har sitt ursprung från Datavetenskap vid Umeå universitet och har under året vuxit med stöd av Uminova och dess samarbetspartners. Grundare och ägare: Rickard Lönneborg, Johanna Högberg och Emanuel Dohi.
Kontakt: Rickard Lönneborg, 073-038 74 43, rickard@codemill.se, www.codemill.se