Publicerad: 2009-09-28

Nominerade till Årets avknoppningsföretag

NYHET IT-företaget CodeMill AB startades förra året av tre civilingenjörer som studerat teknisk datavetenskap vid Tekniska högskolan. Nu är de nominerade till det prestigefyllda priset Årets avknoppningsföretag som delas ut av Umeå universitet, Uminova Innovation, Uminova Invest och Connect Norr i samband med UmeåGalan den 12 november.

Tre företag som tävlar om titeln Årets avknoppningsföretag. Från vänster: Jennie Ekbeck Probac AB, Jan Benjaminson Micus AB, Rickard Lönneborg och Emanuel Dohi CodeMill AB samt Fredrik Nyström Connect. Foto: Malin Vikström

Det är tre företag som nominerats till priset och alla representeras av alumner från Umeå universitet. De känner varandra väl då de är eller har varit knutna till Uminova Innovations inkubatorverksamhet på något vis. För CodeMill, som är på stark tillväxt, har det varit ett väldigt spännande år. Företaget grundades i oktober 2008 och håller precis på att anställa sin tionde medarbetare.
– Det var smidigt att bara styra stegen rakt över vägen till Uminova och få tillgång till kontor och affärscoacher. Det är en kreativ miljö med många spännande företag. Det händer saker och man knyter värdefulla kontakter, säger Rickard Lönneborg, en av tre grundare av CodeMill.

Priset delas ut till företag som visar på gynnsam avknoppning och prisutdelarna vill tillsammans lyfta fram och uppmuntra innovatörer och entreprenörer. För att vinna priset krävs att företaget har sin grund i forskning eller utbildning vid Umeå universitet, SLU eller industriforskningsinstitut i Umeå. Det ska vara högst fem år gammalt, under stark tillväxt och ha en tydlig affärsidé.
Läs mer om UmeåGalan.

Fakta om CodeMill:

CodeMill AB är ett snabbväxande IT-bolag. Tre civilingenjörer från Umeå universitet har tagit steget ut och har på ett år byggt ett bolag med tio anställda. CodeMill erbjuder tjänster inom systemutvecklingsprojekt och konsulttjänster inom IT. Med forskning inom områden som miljö, datavetenskap, fysik och medicin som grund har företaget tillsammans med forskare påbörjat utvecklingen av flertalet nya tekniker och produkter. CodeMill har sitt ursprung från Datavetenskap vid Umeå universitet och har under året vuxit med stöd av Uminova och dess samarbetspartners. Grundare och ägare: Rickard Lönneborg, Johanna Högberg och Emanuel Dohi.
Kontakt: Rickard Lönneborg, 073-038 74 43, rickard@codemill.se, www.codemill.se

Redaktör: Karin Wikman