Publicerad: 2017-11-27

Nominering till Årets Idrottsalumn samt Årets Elitidrottsstudent

NYHET I samband med Umeå Idrottsgala den 22 februari 2018 kommer Idrottshögskolan dela ut utmärkelserna "Årets Idrottsalumn" samt "Årets Elitidrottsstudent". Idrottshögskolan välkomnar förslag på vilka personer som prisas med utmärkelserna.

Umeå Idrottsgala hyllar och uppmärksammar aktiva, ledare, eldsjälar och föreningar som på ett positivt sätt bidrar till Idrottsstaden Umeås utveckling. Idrottshögskolan kommer under galakvällen att dela ut utmärkelserna "Årets Idrottsalumn" samt "Årets Elitidrottsstudent".

Nominera dina favoriter som ska prisas

Idrottshögskolan välkomnar förslag på alumner (en tidigare student) samt elitidrottsstudenter som Du vill ska ta emot utmärkelserna. I nomineringen ska en motivering  ingå. Nomineringen pågår fram till den 31/12 2017 och skickas via mail till Pernilla Eriksson.

Vid frågor kontakta Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan, via 090-786 55 29 eller via mail (se länk ovan).

Årets Idrottsalumn

Utmärkelsen tilldelas en tidigare student (alumn) som läst en idrottsrelaterad utbildning vid Umeå universitet och som i dag i sitt nuvarande arbete gör något gott för Svensk idrott.

Tidigare alumner som tilldelats utmärkelsen:

År 2016: Samuel Lund, förenings- och förbundsutvecklare på Svenska Brottningsförbundet.

År 2015: Anders Wahlström, ansvarig för barn- och ungdomsidrott på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Årets Elitidrottsstudent

Utmärkelsen tilldelas en student som på ett framgångsrikt sätt kombinerar akademiska studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning.

Balticgruppen stödjer Idrottshögskolans utmärkelse med 10 000 kronor.

Tidigare elitidrottsstudenter som tilldelats utmärkelsen:

År 2016: Frida Sandberg, elitidrottsstudent vid Civilingenjörsprogrammet i bioteknik samt landslagsskidorienterare som under de senaste åren gjort stora framsteg i framförallt skidorientering vilket bland annat har lett fram till SM, EM och VM-medaljer.

År 2015: Karl Dahlgren, elitidrottsstudent vid Läkarprogrammet samt tävlande i jujutsu. Karl har fem SM-guld i jujutsu och ett i karate, som bäst har han rankats 11:a i världen.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson