Publicerad: 2013-08-13

Non-Classical Models of Automata and Applications

NYHET Den 13 och 14 augusti är Institutionen för datavetenskap värd för den 5:e workshopen om Non-Classical Models of Automata and Applications (NCMA 2013).

De tidigare workshoparna i serien hölls i Wroclaw (Polen), Jena (Tyskland), Milano (Italien) och Fribourg (Schweiz). Workshopen handlar om formella automater och grammatiker av olika slag, abstrakta system som spelar en central roll inom teoretisk datalogi. Syftet med workshopen är att ge forskare inom detta område möjligheten att presentera sina forskningsresultat och diskutera nya idéer med varandra.

Workshopen arrangeras av Suna Bensch med hjälp av Frank Drewes och de övriga medlemmarna av forskningsgruppen Naturliga och formella språk vid institutionen för Datavetenskap, Umeå universitet. Alla bidrag som presenteras har noggrant peer-reviewats av tre internationella experter var. Programmet kompletteras av inbjudna föredrag av Erzsébet Csuhaj-Varjú (Eötvös Loránd University, Ungern) och Kai Salomaa (Queen's University, Kanada). Mer information hittas på http://ncma2013.cs.umu.se.

Redaktör: Mikael Hansson