Publicerad: 2023-12-06

Nordisk samverkan om yrkeslärarutbildning och yrkesutbildning

NYHET Ett nätverk med lärare och forskare från yrkeslärarutbildningarna vid Umeå universitet, Åbo akademi och Norduniversitet samt yrkeslärare träffades nyligen i Vasa på ett symposium med presentationer av aktuell forskning samt studiebesök på Yrkesakademins utbildningar.

Bakgrund

Ett nätverk med lärare och forskare från yrkeslärarutbildningarna vid Umeå universitet, Åbo akademi och Norduniversitet samt yrkeslärare bildades på hösten 2022. Ett inledande symposium hölls då i Umeå med såväl studiebesök på Dragonskolans yrkesprogram som presentationer av aktuell forskning och utvecklingsarbeten inom yrkesutbildning.

Ett andra symposium i Vasa

Samarbetet fortsatte under hösten 2023 då Åbo akademi bjöd in till ett liknande symposium med studiebesök på Yrkesakademins utbildningar i Vasa, presentationer av aktuell forskning och yrkeslärare som delade sina erfarenheter av att bedriva utvecklingsarbete i gymnasieskolans och vuxenutbildningens yrkesprogram. Besöket avslutades med samtal och planering av gemensamma projektansökningar och samverkan om fristående kurser som blir sökbara för studenter i alla tre länderna.

Fortsatt samarbete

Samarbetet fortsätter under 2024 då Norduniversitet står som värd för det tredje symposiet.

Johan Hansson, lärare på yrkeslärarutbildningen, svarar på några frågor

Vilka var ni från Sverige som deltog i det andra symposiet?
- Det var jag, Tord Göran Olovsson, Annika Wiklund-Engblom och Robert Holmgren som deltog från Pedagogiska institutionen vidUmeå universitet. Dessutom följde yrkeslärare från bland annat Liljaskolan, Anderstorpsgymnasiet och Dragonskolan med. Det var särskilt roligt att yrkeslärarna kunde följa med.

Vad handlade era presentationer om?
- Vi hade många presentationer av forskning och utvecklingsprojekt. Bland annat berättade Annika om ett projekt som genomförts i Skellefteå kommun på temat normkritik, medan jag och Tord Göran bistod yrkeslärare från Anderstorpsgymnasiet som berättade om ett nyligen inlett projekt där vi samarbetar om specialpedagogik i gymnasieelevers arbetsplatsförlagda lärande.

Vad innebär detta nätverk för yrkeslärarutbildningen vid Umeå universitet?
- Mycket! Vi som var med från institutionen fick se yrkesutbildning i ett annat nordiskt land och vi fick möjlighet att få ta del av aktuella projekt, något vi har nytta av i vår undervisning. Ett tillfälle som detta skapar och underhåller kontakter mellan oss och våra nordiska kollegor. Det kan vi i och för sig ha de vetenskapliga konferenserna till men med det här upplägget får vi också möjlighet att stärka våra kontakter med yrkeslärare som i gymnasieskolan.

Vad tycker du var det bästa med symposiet i Vasa?
Det är nog de möjligheter till samarbeten på olika sätt som uppstår och det är alltid spännande att se hur skolor eller utbildningar ser ut i andra länder. Likheterna är många, men det finns skillnader som är intressanta.

Vad förväntar du dig av det tredje symposiet som kommer att anordnas av Norduniversitetet?
- Då ser jag framför mig att vi får besöka yrkesutbildningar och precis som i Vasa även få chansen att ta del av pågående projekt. Jag tänker mig också att vi vid det laget har kommit längre i vårt arbete med att söka medel för gemensamma forskningsprojekt.