Publicerad: 2012-06-18

Nordiska pengar till stjärnprojekt vid Umevatoriet

NYHET Kulturverket har tillsammans med Umevatoriet blivit beviljade medel för projektet En ny nordisk stjärnhimmel – ett naturvetenskapligt kulturprojekt.

Nordplus, Kulturkontakt Nord och Nordisk Kulturfond bidrar med 40 376 Euro till projektet där skolbarn, lärare och konstnärer från Umeå, Viborg (Danmark) och Akureyri (Island) ska samarbeta kring fysik, konst, musik och berättande. De samiska, isländska och grönländska myterna om stjärnor och rymden kommer att utgöra ett inslag i projektet. Målet är att skapa en gemensam, ny nordisk stjärnhimmel, som berättar om barns och ungas liv i dag.

Projektet baserar sig på Kulturverkets metod Forskning är väl ingen konst? där forskare, skolelever och konstnärer möts i klassrummet för att utveckla estetiska lärprocesser. I Umeå deltar klasser från Östermalmsskolan och Minervaskolan.

– Det är ett spännande projekt som knyter ihop många spännande ämnesområden med en tydlig slutprodukt! Umevatoriets roll är att berätta om stjärnors liv och uppkomst samt inspirera och berätta kring de stjärnbilder som vi har här i Norden i dag, säger Annika Kjellsson Lind, verksamhetschef vid Umevatoriet.

Resultatet, det vill säga den nya stjärnhimlen, kommer att ingå i Kulturverkets världsutställning Fair City, ett projekt som pågår 2012 – 2014, där rymden är ett av nio framtidsteman.

Vid Umevatoriet samarbetar Umeå kommun, Umeå universitet och näringslivet för att bygga upp en verksamhet som tar vara på möjligheterna för barn och skolelever att experimentera och fördjupa sina kunskaper och erfarenheter i naturvetenskap, teknik och matematik. Utgångspunkten för Umevatoriets teman är rymden och från rymden tas besökarna vidare i olika riktningar, beroende på målgrupp och tema.

Mer information om Umevatoriet:

Mer information om Kulturverket:

Redaktör: Ingrid Söderbergh