Publicerad: 2015-08-19

Nordliga universitetsledare samlas i Umeå

NYHET På torsdag den 20 augusti möts 31 ledande företrädare för lärosäten i tio olika länder vid Umeå universitet. Under tre dagar ska universitetsledarna bland annat diskutera hur de tillsammans ska skapa de bästa förutsättningarna för forskning som utvecklar de nordliga regionerna och utbildning som bäst gagnar Arktisområdet.

Umeå universitets rektor Lena Gustafsson är glad över den goda uppslutningen.
– Det är viktigt att vi stärker våra nätverk för forskning och högre utbildning i norr, inte minst nu, när vi ser hur Arktisområdet mer och mer hamnar i världens blickfång, säger hon.

Förutom de åtta arktiska länderna Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Kanada, Ryssland och USA, är också universitet i Japan och Storbritannien representerade. Alla medverkande lärosäten är medlemmar i University of the Arctic (UArctic) – en nätverksorganisation med över 170 universitet, institut och andra organisationer som verkar för arktisk forskning och högre utbildning.

Umeås universitets arktiska forskningscentrum, Arcum, står värd för arrangemanget. Samtidigt med rektorsmötet går ett motsvarande program för studenter och doktorander av stapeln.

Arcum – Arktiskt centrum vid Umeå universitet

Program, deltagarlistor m.m.:internal.uarctic.org/governance/rectors-forum

Frågor om arrangemangen besvaras av:

UArctics rektorsforum

Peter Sköld, föreståndare för Arcum: 070-363 04 21