Publicerad: 2016-02-12

Norra Sveriges största reklamtävling

NYHET Nu får Umeås kommunikationsstudenter chansen att visa vad de går för, i norra Sveriges största reklamtävling. Den 2-4 mars arrangeras för första gången Nalta Kreativ på Sliperiet i Umeå. Juryordförande är ingen mindre än Guldäggets projektledare.

Under tre dagar samlas kreativa studenter, framtida arbetsgivare och föreläsare på Sliperiet i Umeå för att visa att Norrland kan. Bakom initiativet står före detta Medie- och kommunikationsvetenskapsstudenten, Åse Thelander, numera kommunikationsstrateg på Jo Kommunikation. Idén fick hon när hon själv var student och såg den energi som finns hos Umeås studenter.

Projektledare för Guldägget i juryn

Som juryordförande i reklamtävlingen har Nalta Kreativ lyckats knyta till sig Maja Siösteen, som är projektledare för Sveriges största kommunikationstävling Guldägget.

Förutom reklamtävlingen, där studenterna under 48 timmar ska skapa en printannons och en digital lösning för en ideell organisation, så arrangeras också en branschdag av Umeå universitet och det hålls en lunchföreläsning med Maja Siösteen. Allt avslutas med öppen vernissage och pitchfest för bransch och allmänhet.

Arrangemanget hålls tillsammans med tre institutioner vid Umeå universitet (Institutionen för Kultur- och medievetenskaper, Institutionen för Informatik och Institutionen för tillämpad fysik och elektronik), samt den studentdrivna kommunikationsbyrån Komet kommunikation och Umeå kommun.

Läs mer om projektet på Nalta Kreativs hemsida.

Läs även nyheten på Affärsliv24

Redaktör: Elin Leyonberg