Publicerad: 2010-02-25

Norsjöprojektet rullar på…

NYHET Institutionen för språkstudiers samarbete med skolan i Norsjö som syftar till att bredda rekryteringen av studenter från inlandet tar ny fart i vår – med en utlandsresa.

För den som inte känner till det, pågår sedan flera år tillbaka ett projekt som syftar till att på sikt bredda rekryteringen av språkstudenter från inlandet, närmare bestämt från Norsjö kommun. Franska och tyska har i omgångar inbjudit elever och lärare till prova-på-dagar här i Umeå, med specialdesignade lektioner för att ge besökarna en uppfattning om vad vi gör här, hur vi gör det och vilka vi är. I år tillmötesgår vi ett önskemål från lärarkåren i Norsjö.

En gymnasielärare i tyska och en i franska är inbjudna att ta med sig två elever var för att delta i institutionens studieresor för blivande lärare till Tyskland respektive Frankrike. Fredag den 26:e februari kommer Jenny Lindmark och hennes elever i franska hit till institutionen för språkstudier på planeringsbesök.

Redaktör: Barbro Nilsson