Publicerad: 2016-11-22

Norsk nobelpristagare besöker Umeå universitet

NYHET Edvard Moser, nobelpristagare i fysiologi eller medicin 2014, besöker Umeå universitet den 8 december för att föreläsa om sin prisade upptäckt om människans ”inre GPS”, ett slags positioneringssystem i hjärnan som gör det möjligt att orientera sig i rummet. Värd för besöket är hjärnforskaren Lars Nyberg.

– Edvard Moser är en sympatisk person och en fantastiskt duktig forskare, som tillsammans med sin fru May-Britt Moser, på ett detaljerat sätt kopplat ihop ett komplext beteende – hur vi navigerar i rummet – med en ny typ av nervceller i hjärnan. Det är otroligt roligt att han vill komma till Umeå universitet och berätta om sin toppforskning i Trondheim, säger Lars Nyberg, professor i psykologi och neurovetenskap vid Institutionen för strålningsvetenskaper och Integrativ medicinsk biologi, IMB.

Foto: Alexander Mahmoud. © Nobel Media AB

Hur vi navigerar och känner igen oss i en komplicerad omgivning är problem som länge sysselsatt forskare. En viktig pusselbit i gåtan hittades på 1970-talet av forskaren John O'Keefe, som upptäckte att olika nervceller i hippocampus aktiveras beroende på vart i rummet du befinner dig. Dessa så kallade ”platsceller” fungerar som en karta i hjärnan. År 2005 upptäckte Edvard och May-Britt Moser nästa stora pusselbit. De identifierade en ny typ av nervceller – gridceller – som skapar ett slags inre koordinatsystem.

– Tillsammans bildar de olika celltyperna ett avancerat navigationssystem i hjärnan – en ”inre GPS”. Upptäckten är otroligt viktig för att vi bättre ska förstå hur nervceller och delar av hjärnan samarbetar när vi utför flera komplexa beteenden, som exempelvis att planera, tänka och minnas, säger Lars Nyberg.

Edvard Moser och Lars Nyberg träffades för första gången på en konferens i slutet av 1990-talet. De är båda psykologer och hjärnforskare, med intresse för att studera minnesprocesser och vilka delar av hjärnan som är inblandade när vi minns – exempelvis hippocampus.

För att studera människans hjärnfunktioner används sedan flera år fMRI – functional Magnetic Resonance Imaging – en teknik som ger tredimensionella bilder av hjärnan samtidigt som den arbetar. En stor fördel med tekniken är att man inte behöver använda radioaktiva spårämnen. Under sitt besök i Umeå ska Edvard Moser få en efterlängtad rundvandring i Lars Nybergs avancerade labb vid Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning. Där finns bland annat en magnetkamera på hela tre Tesla – vilket ger oerhört starka magnetiska egenskaper – och resultatet blir väldigt högupplösta och detaljerade bilder.

– Men framförallt tror jag att Edvard Moser ser fram emot att sätta sig ner och diskutera nyheter inom forskningsområdet. Förhoppningsvis kan besöket leda till någon form av samarbete framöver!, säger Lars Nyberg.

Om Nobelföreläsningen:
Titel: “Grid cells and the brain’s map of space”.
Tid: Torsdag den 8 december, kl. 13.00–14.00
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Föreläsningen är öppen för anställda, studenter och andra intresserade och ges på engelska. Fri entré. Kom i tid – Observera att antalet platser till föreläsningen är begränsat!

Om Edvard Moser:
Edvard Moser föddes 1962 i Ålesund i Norge. Han har studerat psykologi vid Universitetet i Oslo och är verksam vid Norges tekniska- och naturvetenskapliga universitet, NTNU, i Trondheim. Han är också chef för Kavli Institute for Systems Neuroscience. År 2013 tilldelades han Horwitzpriset från Columbia-universitet i New York. År 2014 tilldelades han Nobelpriset i fysiologi eller medicin tillsammans med sin hustru May-Britt Moser "för deras upptäckter av celler som utgör ett positioneringssystem i hjärnan". De delade på priset med John O'Keefe.

För media:
Journalister som önskar delta vid föreläsningen ombeds att anmäla sig till Petra Käck, petra.kack@umu.se, för att försäkra sig om en plats. Efter föredragets slut, cirka 14:15, finns möjlighet för journalister att ställa enskilda frågor till professor Edvard Moser i Universitetsklubben, Umeå universitet.

Mer information:

Om 2014 års Nobelpris i fysiologi eller medicin:Nobelprisens officiella webbsida

Om Edvard Mosers forskning:Kavli Institute for Systems NeuroscienceNorges tekniska- och naturvetenskapliga universitet, NTNU

För högupplöst porträttfoto på Edvard Moser, kontakta:Norges tekniska- och naturvetenskapliga universitet, NTNUNobelstiftelsens pressrum

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lars Nyberg,Institutionen för strålningsvetenskaper och Integrativ medicinsk biologi, IMB, Umeå universitet
lars.nyberg@umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall