Publicerad: 2012-09-18

NSD: Den tidlösa och eviga tanten

NYHET När en ny bok porträtterar tanter kontaktade NSD Marianne Liliequist, professor, inst. för kultur- o medievetenskaper, Umeå universitet, som bl. a berättar hur tanterna försvunnit ur den svenska familjehistorien trots att de spelat en stor roll i mångas liv, i byar och storstädernas familjehus.

Intresset för "tanten" håller i sig. I en ny bok av journalisten Fatima Bremmer och fotograf Magnus Wenneman porträtteras några av Sveriges kanske sista tanter.

Något som fick Norrländska socialdemokraten att kontakta Marianne Liliequist, professor, inst. för kultur- o medievetenskaper, Umeå universitet och en av författarna bakom: Tanten, vem är hon? En (t)antologi.

I artikeln berättar Marianne Liliequist hur "... tanterna försvunnit ur den svenska familjehistorien trots att de spelat en stor roll i mångas liv, i byar och storstädernas familjehus."

Läs hela artikeln Den tidlösa och eviga tantennsd.se

Redaktör: Per Melander