Publicerad: 2021-02-11

Nu är det dags för årets pop up-restauranger

NYHET Nordiska smaker med en touch av Japan eller grönsaksbaserat, lokalproducerat och avslappnat. Detta är koncepten för pop up-restaurangerna som gastronomistudenterna kommer att starta inom kort.

Text: Johanna Fredriksson

Varje vårtermin sedan ett tiotal år tillbaka har studenter vid gastronomiprogrammet vid Umeå universitet öppnat och drivit restauranger under några veckor på campus i Umeå.

Pop up-restaurangerna är eldprovet som gastronomistudenterna gör i slutet av sin utbildning och det blir skarpt läge för all kunskap inom mat, dryck, kreativitet, värdskap, ekonomi, marknadsföring, ledarskap och kemi.

– Studenterna växer otroligt mycket av det här. Vi försöker så gott det går få det att likna hur det är att driva ett företag, säger Björn Norén, lärare vid gastronomiprogrammet.

I år har studenterna dessutom ytterligare en ingrediens att ta hänsyn till – pandemi.
Pop up-restaurangerna kommer som vanligt ha sin bas på plan tre i Lärarutbildningshuset, men i år blir det inga luncher då det är begränsat med människor som rör sig på campus dagtid. Det blir heller ingen möjlighet för drop in-gäster. Konceptet är i stället avsmakningsmenyer på kvällstid, där alla måste förboka.

Menyer på deras webbsidor

Restaurangernas menyer hittar du på deras webbsidor:
beetsumea.se och rået.se

Bästa sättet att hålla sig uppdaterad kring utvecklingen och vad som gäller är att följa pop up-restaurangernas instagramkonton. Dem hittar du om du klickar här: RÅET
eller här: BEETS

Förbokningen av bord öppnar i dagarna:
BEETS: 11 feb
RÅET:12 feb.

Den ena pop up-restaurangen kallar sig för RÅET Umeå och har temat ”nordiska smaker med en touch av Japan” och den andra restaurangen kallar sig för BEETS och är ”grönsaksbaserad, lokalproducerad och avslappnad”.

Vanligtvis brukar mellan 400–600 gäster besöka pop up-restaurangerna. I år blir det sannolikt färre med anledning av restriktioner.
– Det är samma som gäller för restaurangbranschen som för studenterna.  Studenterna har fått uppdatera sig och hålla sig ajour med vad som gäller, säger Björn Norén.

För att vidga möjligheterna kommer en av restaurangerna även att erbjuda företagsleveranser och frukostpåsar som förbokas och hämtas utomhus vid olika tidpunkter, den andra satsar på att ställa upp en mobil restaurang längs strandpromenaden i Umeå på helgerna, för att sälja lättare tilltugg och kaffe.

Det blir tydligt för studenterna hur man kan starta en verksamhet under en pandemi.

Studenterna har fått tänka om vid marknadsföringen och skapat budskap som ger en antydan av social träffar utomhus.
– Det blir tydligt för studenterna hur man kan starta en verksamhet under en pandemi, säger Björn Norén som tror att innovationer som krävts under pandemin kommer att leva kvar även senare och fortsätta att ta form.
– Hela takeaway-scenen med påsar har utvecklats mycket och det finns säkert många saker som man kan göra ännu bättre, säger han.

Pop up-restaurangerna öppnar den 24 februari och har öppet under veckoslutet i tre veckor. Alla som vill är välkommen att boka bord.

Se faktarutan ovan för mer information.