Publicerad: 2015-02-25

Nu förbättrar ITS tjänsten Klienthantering ytterligare

NYHET Tidigare har tjänsten Klienthantering haft begränsningen att en ansluten PC-klient fysiskt behövt vara inom Umeå universitets campus. Nu inför ITS ett certifikat för att höja tillgängligheten även utanför Campus.

Text: Anja Axelsson

Detta innebär att varje ansluten PC-klient automatiskt får ett certifikat installerat som krypterar kommunikationen mellan dator och klienthanteringstjänsten. Det gör att du som användare får en ökad tillgänglighet på tjänsten och vi kan säkerställa att du har de senaste säkerhetsuppdateringarna även om datorn är utanför campus.

Införandet av certifikat sker under mars månad och du som användare kommer inte märka av installationen. Senare under våren kommer funktionaliteten komma igång fullt ut.

Klienthanteringstjänsten ger dig möjlighet att få bättre koll på institutionens eller enhetens PC-klienter, och säkerställa att de senaste versionerna av de programvaror som ingår i tjänsten, virusuppdateringarna samt senaste drivrutinerna är på plats.

Läs mer om Klienthanteringstjänsten (kräver inloggning)