Publicerad: 2017-02-20

Nu invigs nya forskningsrestaurangen

NYHET Umeå flyttar ytterligare fram sina positioner som gastronomisk metropol när Restauranghögskolan vid Umeå universitet inviger en ny forskningsrestaurang. Tisdag 21 februari slås portarna upp för anmälda gäster.

– Att laga och servera måltider till riktiga restauranggäster i direkt anslutning till undervisningen ger en fantastisk återkoppling till studenterna samtidigt som det ger möjligheter till experiment och forskning, säger Ute Walter, föreståndare för Restauranghögskolan vid Umeå universitet.

Det blir universitetets vice rektor Heidi Hansson, landshövding Magdalena Andersson och Akademiska hus Roger Granberg som klockan 13.00 förrättar själva invigningen. Hela eftermiddagen blir det program, där gastronomiprofiler som Gert Klötzke och Carl Jan Granquist medverkar.

Måltider ger inte bara näring och mättnad för magen utan bidrar också i hög grad till social gemenskap och är bärare av kulturella uttryck. Något som det utbildas kring i gastronomiprogrammet på Restauranghögskolan vid Umeå universitet. Sedan tidigare har man haft en mindre restaurang där gastronomistudenterna under några veckor per termin haft öppet för allmänheten. Den nya forskningsrestaurangen ligger i andra hörnet på samma våning i lärarutbildningshuset på universitetsområdet.

Den nya forskningsrestaurangen kan delas av till fyra olika rum. Serveringen för allmänheten kommer att fortsätta under vissa veckor under vår- och höstterminerna. Nytt är att det nu kommer att bli två studentgrupper som arbetar parallellt, så att två restaurangkoncept kan testas samtidigt.

Utöver ett högteknologiskt kök har de nya lokalerna också ett audiovisuellt system som ger möjlighet att i efterhand studera roller och beteenden i kök och matsal, för såväl utbildning som forskning. Den nya forskningsrestaurangen blir en milstolpe i Restauranghögskolans resa mot en större akademisk tyngd i verksamheten. Man har för närvarande två doktorander och håller på att inrätta en professur.

– Det praktiska arbetet i forskningsrestaurangen korsbefruktas i ständigt samspel med de teoretiska inslagen i utbildningen och skapar förutsättningar att arbeta normbrytande och nytänkande i förhållande till samhällsutmaningar, säger Ute Walter.

Tider för när forskningsrestaurangen är öppen för allmänheten kommer att finnas på webben under www.rh.umu.se/restaurang

Program för invigningen

Redaktör: Ola Nilsson