Publicerad: 2011-12-20

Nu kommer simuleringar i realtid för webben

NYHET Vänta dig stora förändringar på webben. Ny teknik för simuleringar direkt i webbläsaren gör det möjligt att exempelvis lägga ut 3D-spel på internet. Forskningslabbet UMIT Research Lab ligger i framkant och undersöker de nya möjligheterna.

Simuleringar i realtid har blivit en viktig forskningsgren vid Umeå universitet där inte minst UMIT Research Lab driver på utvecklingen. I samarbete med stora företag inom exempelvis gruvindustrin tar man fram nya metoder för simuleringar av de avancerade processer som pågår inom anläggningarna ute på industrierna.

Behov av simuleringar

Men behovet av simuleringar finns även inom andra områden som spel, film, musikvideos och lärplattformar. I Umeå har företag som Algoryx och Oryx tagit fram teknik för fysiksimuleringar och bland annat utvecklat produkter för fysikundervisning i skolan och träningsplattformar för maskinförare.

I Skellefteå har North Kingdom varit med i ett stort internationellt samarbete där man i musikvideon Ro.Me - 3 Dreams of Black använt den allra senaste tekniken för att skapa simuleringar som gör det möjligt att styra det som sker i webbläsaren på samma sätt som man styr ett traditionellt dataspel.

Nya möjligheter för programmering

Tekniken för dessa simuleringar bygger på nya programmeringsmöjligheter med HTML 5 och WebGL vilka förväntas ge stora förändringar i webbläsarnas presentationer.

För att sprida kunskaperna om hur vanlig internetsurfning via webbläsare kommer att förändras med ny teknik för simuleringar har UMIT nyligen bjudit in till en öppen och mycket välbesökt presentation om dessa nya tekniker.

Simuleringar i webbläsaren

Presentationen leddes av projektassistent Stefan Hedman som vid UMIT undersökt de vanligaste metoderna för simuleringar direkt i webbläsaren. Hans samlade genomgång blir nu ett stöd för forskare och företag som vill gå vidare med denna teknik. Ett av de exempel som Stefan Hedman imponerats av är just musikvideon Ro.Me – 3 Dreams of Black från North Kingdom.

– Ro.me är ett strålande exempel på nytänkande och användande av morgondagens webbteknik. En interaktiv musikvideo är ganska unikt i sig, men här visar de också framfötterna på webben genom att använda WebGL och HTML5 i en vacker komposition, kommenterar Stefan Hedman det arbete som North Kingdom från Skellefteå varit med och genomfört.

Många olika tillämpningar

Stefan Hedman menar också att många stora företag idag väljer att satsa på de nya webbteknikerna, och han ser det som ett tecken på att vi kommer se mer av denna vara i en nära framtid, och då inte bara 3D-spel, utan alla möjliga sorters appar.

– När teknikerna mognat kommer utvecklarna få det mycket enklare att producera häftiga och lättanvända appar för webben. Samtidigt kommer användarna kunna använda dem i fler typer av enheter. Det krångliga tar webbläsarutvecklarna hand om, berättar Stefan Hedman.

Stefan Hedman har också nyligen avslutat sitt examensarbete inom teknisk fysik, hösten 2011, i vilket han jämfört egenskaperna hos fyra olika mjukvaror för simulering av granulärt material som sand, grus och andra partiklar. För forskningen och även för företag som arbetar med sådan simulering och modellering är det viktigt att få en sådan genomgång eftersom det underlättar valet av metoder och ger ökad förståelse för vad man vinner med de olika metoder som finns tillgängliga.

Stefan Hedmans presentation finns här.

Se även Stefan Hedmans blogg.

Redaktör: Mikael Hansson