Publicerad: 2023-09-18 Uppdaterad: 2023-09-28, 14:55

Digital Impact North - driver digital och grön transformation

NYHET Nu lanseras norra Sveriges innovationshubb för att driva digital och grön transformation för små och medelstora företag och kommuner: Digital Impact North.

Tisdag den 19 september lanseras Digital Impact North (DIN-EDIH), ett innovativt nav dedikerat till att gå i spetsen för digitalisering och hållbar utveckling. Initiativet består av en regional kraftsamling där RISE, Umeå Universitet, Region Västerbotten och SLU, tillsammans med sina samarbetspartners lovar att bli en game-changer och erbjuda stöd, expertis och resurser för att ge små och medelstora företag (SMF) och kommuner möjlighet att sträva efter en digital och grön framtid.

Digital Impact Norths fokus är tydligt: Framtidens Hälsa, Smarta Samhällen och Hållbara Industrier. Med passion och innovation som vår drivkraft, är vi redo att omforma landskapet för att skapa en mer hållbar och intelligent värld.

• Framtidens Hälsa: Vi strävar efter att revolutionera vården och hälsan genom digitala lösningar som inte bara förbättrar patientvård och sjukvårdssystem utan också gör det mer tillgängligt för alla. Med avancerad teknik och forskning är vi redo att ta framtidens hälsa till nästa nivå.

• Smarta Samhällen: Våra ambitioner sträcker sig långt bortom det nuvarande samhället. Vi arbetar för att göra städerna smartare, mer hållbara och anpassade för framtiden. Genom smarta stadsplanering och innovativa lösningar, skapar vi en miljö där människor kan leva och arbeta mer effektivt, tryggt och hållbart.

• Hållbara Industrier: Vi är övertygade om att företag kan driva hållbar tillväxt och samtidigt minska sin miljöpåverkan. Med vårt fokus på hållbara industrier, kommer vi att stödja företag i att ta det stora steget mot gröna och hållbara affärsmodeller, där innovation och ekonomisk framgång går hand i hand.

Vårt team av experter, forskare och innovatörer är engagerade i att forma en bättre framtid för oss alla. Vi är redo att utforska nya horisonter, skapa banbrytande teknik och driva förändring i riktning mot en mer hållbar, intelligent och hälsosam värld.

– Samarbete mellan akademi och industri är avgörande för innovation. Vi är glada över att kunna bidra med vår kunskap och forskning för att driva framsteg genom Digital Impact North, säger Lennart Edblom, Umeå Universitet.

Välkommen till lanseringen av DIN-EDIH

Digital Impact North riktar en varm inbjudan till små och medelstora företag, kommuner, akademiska institutioner, investerare och alla intressenter som är intresserade av att arbeta med digitalisering och hållbarhet att följa med oss på denna spännande resa.

Datum: 19 september
Tid: Kl 9.45-11.10
Plats: MIT-place, MIT-huset. Campustorget 5 Umeå eller via Zoom

Om Digital Impact North

Digital Impact North är en digital innovationshubb, etablerad för att bidra till norra Sverige som en av Europas ledande regioner inom IT, artificiell intelligens och digitalisering, känd för att leverera och attrahera genom gränsöverskridande samverkan. Sedan hösten 2023 är DIN en del av det europeiska digitala innovationshubbnätverket EDIH.

Mer information finns på www.din-edih.se