Publicerad: 2017-04-22

”Nu marscherar vi mot faktaresistens och falska nyheter”

NYHET "Vi har ett ansvar att se till att faktabaserad kunskap ligger till grund för utvecklingen av vårt samhälle". Det skriver bland andra Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet i en debattartikel i SVT Opinion i samband med March for Science.

I dag går hundratusentals människor i mer än 500 städer runt om i världen ut på gatorna för att visa sitt stöd för vetenskapen. I Sverige hålls manifestationen – March for Science – i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Umeå och Luleå.

I en debattartikel i SVT Opinion skriver Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet tillsammans med företrädare för bland annat vetenskapliga organisationer, företag och universitet att ”Människor ofta baserar beslut på känsla, och bekräftar dem sedan genom utvalda fakta. Ändå – eller just därför – har vi ett ansvar att se till att faktabaserad kunskap ligger till grund för utvecklingen av vårt samhälle”,

Läs debattartikeln i SVT Opinion

March for Science Umeå