Publicerad: 2021-12-21

Nu öppnar bokningen till Curiosums skolprogram

NYHET Curiosum vid Umeå universitet välkomnar skolklasser vårterminen 2022. Bokningswebben öppnar i dag.

Text: Ingrid Söderbergh

– Äntligen! Som vi har väntat och längtat att få ta emot skolbesök, säger Anna-Lena Sahlman, pedagog på Curiosum vid Umeå universitet.

Curiosum kommer att ta emot elever från följande prioriterade årskurser: förskolans femåringar, årskurs 3, årskurs 6, årskurs år 8 samt gymnasiet årskurs 1 (naturvetenskapliga och tekniska program). Umeå kommuns kommunala skolor får kostnadsfri busstransport.

Skolprogrammen är utarbetade av personal vid Curiosum och följer läroplanen. De behandlar olika spännande och skapande teman som ”Kemidetektiverna”, ”Planetjägarna” och ”Kreativ kodning”.

Curiosum erbjuder flera nya skolprogram vårterminen 2022.

– Våra rymdprogram är helt nya för alla de prioriterade årskurserna. De yngre besökarna får bland annat träffa en astronaut (utklädd pedagog) och de äldre får testa ett rymningsspel där de är besättningen på Apollo 13. Kommer klassen att lösa alla uppdrag som krävs för att ta sig tillbaka till jorden? Samtliga grupper som väljer astronomiprogram avslutar sina besök i domteatern med en virtuell resa ut i rymden, säger Anna-Lena Sahlman.

Gymnasieklasser erbjuds inte särskilda program på Curiosum utan kan få uppleva universum i domteatern genom att välja en av filmerna.

Mer information om Curiosums skolprogram och bokning

Om Curiosum:

Curiosum är Umeås nya science center som bjuder in till en magisk värld för utforskande på Konstnärligt campus. Syftet är att öka barns, ungas och allmänhetens intresse och kunskaper om vetenskap och teknik. Curiosum ligger vid Umeå universitet och ingår i det strategiska partnerskapet med Umeå kommun.

Läs mer om Curiosum

För mer information, kontakta gärna: