Publicerad: 2021-06-30 Uppdaterad: 2023-05-02, 10:07

Nu släpps första versionen av SwedPop-data

NYHET Den första versionen av SwedPop-data släpps nu och möjliggör nedladdning av historiska befolkningsdata 1700-c1910 utan kostnad.

Från och med idag är det möjligt för forskare att själva ladda ned historiska befolkningsdata för forskning utan kostnad. Nu lanseras den första versionen av harmoniserade SwedPop-data tillsammans med en betaversion av ett uttagsverktyg som hjälper forskare att sätta samman och ladda ned sina dataset för analys.

I ett första steg erbjuds tillgång till data från Demografiska databasen (DDB), Umeå universitet, Skånes ekonomisk-demografiska databas (SEDD), Lunds universitet och SweCens-databasen vid Riksarkivet. Data omfattar befolkningsdata från >70 svenska församlingar i fyra stora regioner fram till 1908 (DDB), fem församlingar i Skåne fram till 1910 (SEDD) och en fullständig version av 1880 års folkräkning (SweCens).

Besök hemsidan för mer information och för att sätta samman och ladda ned dina datasets; SwedPop.se

SwedPop är en nationell forskningsinfrastruktur som stöds av Vetenskapsrådet, universiteten i Umeå, Lund och Göteborg, Riksarkivet samt Stockholms stadsarkiv. SwedPop leds och administreras av CEDAR, Umeå universitet.