Publicerad: 2011-09-30

Nu vill fler bli hemvändare

NYHET Visst finns det stort intresse för att flytta hem. Det visade hemvändarkvällen i Stockholm då 16 av Umeås it-företag knöt kontakter med utflyttade studenter och Umeåbor.

Det var bitvis trångt på restaurang Hornstull Strand när närmare hundra personer fyllde lokalen för att byta visitkort och knyta nya kontakter kring it-jobb i Umeå. Att Umeå växer som it-stad stod helt klart för intresset var på topp hela kvällen med ett mingel som sträckte sig över flera timmar.

Till hemvändarkvällen ”Umeå på Strand” hade 16 av Umeås it-företag kommit för att berätta om sin verksamhet och vilka jobb man kan erbjuda för dagen. Arrangörerna Umeå kommun, Umeå universitet och InfoTech Umeå hade bjudit in ett stort antal utflyttade Umeåbor med it-anknytning, många av dem med examen från Umeå universitet. Det visade sig vara en lyckad satsning och såväl de inbjudna gästerna som it-företagen var mycket nöjda med samtalen som fördes.

Kenneth Bodin, Algoryx och OryxKenneth Bodin från förtagen Algoryx och Oryx, som avknoppats från Umeå universitet, samtalar med en av gästerna på hemvändarkvällen.

Från Umeå hade företag som UDK, CodeMill, Dohi, Acino, Teknikhuset, Sogeti, Integpro,T3, Umeå kommun IT, Umeå universitet ITS, Hi5, UpKeeper, Tieto, Nomura, Algoryx och ATEA kommit för att träffa kanske blivande medarbetare.

Brandtal för Umeå

Kvällens brandtal hölls av Johan Hellström, idag vd på T3 i Umeå, och själv hemvändare efter många år inom it- och telekombranschen i bland annat Danmark, Frankrike och Kazakstan. Hans ord om att göra den totala kalkylen när man väljer bostadsort och karriär och hans egen berättelse om sin True Love Story till Umeå rev ner applåder.

När Johan gjorde sin egen kalkyl och vägde in faktorer som karriär och familjeliv pekade allt mot Umeå. Att ligga borta 14 dagar och komma hem i fyra, att gå på en flygplats och känna stynget av saknad när han såg barn i samma ålder som hans egna, att inte kunna vara tillgänglig för familjen, allt detta blev till faktorer som för honom ledde hem till Umeå.

Ingen ekonomisk förlust

Att flytta från storstaden till den mindre staden behöver inte heller innebära en ekonomisk förlust, menar Johan. Som exempel berättar han om en bekant som flyttat och sänkt sin lön med 20 000 kronor. Men när de lägre kostnaderna för boende, resor och övriga utgifter lades samman blev det ändå en vinst att flytta till Umeå, trots den mindre lönen.

– För mig är Umeå en True Love Story. Man kan cykla eller gå till alla ställen, Umeå har bra skolor, en nära flygplats och är en stad som vill framåt, hävdar Johan Hellström med övertygande röst inför de nyfikna inbjudna.

Studerat interaktion och design

Två av dem är Klara Kröger Nyman och Anders Printz. Båda har de studerat interaktion och design vid Umeå universitet och nu efter fyra år i Stockholm med en tvååring där hemma har de allvarligt börjat fundera på att flytta norrut igen.

– Det var faktiskt min pappa som skickade länken till mig om den här kvällen, berättar Klara och skrattar lite över vinken att det kanske är dags att flytta norrut.

– Men jag tror det var jag som blev mest eld och lågor, fyller Anders i. I vart fall blev de båda så intresserade att de ordnade barnvakt för kvällen för att få känna it-företagen från Umeå på pulsen.

Balans i familjeliv lockar

Närheten till släkten och att få ett balanserat familjeliv lockar Klara och Anders. Att det dessutom i Umeå bara är tio minuter till allt, som Klara uttrycker det, väger också tungt.

– Jag är lite överraskad över att det finns så många företag här. Man hör ofta om de stora men här upptäcker man att det är många som vill något, säger Klara och tittar sig runt i den sprängfyllda lokalen där samtal pågår på alla håll i brusande mingel.

När Klara Kröger Nyman och Anders Printz lite senare får en pratstund med Johan Hellström verkar de bli än mer övertygade om att Umeå är värt att satsa på.

– Vi vill gärna flytta innan vårt barn barn blir för gammal så bara vi får tag på bra jobb, så... säger Klara utan att riktigt avsluta meningen. Det behöver hon inte heller för det märks tydligt vad hon tänker. Ikväll är det plussida upp för Umeå.

Bengt Norman är en annan av gästerna som bjudits in till hemvändarkvällen för att träffa it-företagen. Som resande it-konsult har han haft mer än 150 resnätter borta per år och med tiden ger det en mättnad, menar han.

– Jag bor faktiskt redan i Umeå men har inte arbetat där. Nu är jag ute efter en anställning lokalt och hitta något där min kunskap kan komma till användning, berättar Bengt som liksom Klara och Anders under kvällen tar chansen att träffa flera av representanterna från it-företagen.

Ett av företagen som finns på plats är Integpro som med analysverktyget QlikView erbjuder en effektiv hantering av data från affärs- och verksamhetssystem.

– Vi är här av två skäl. Dels är det mycket intressant att träffa kollegor från Umeå som kan bli våra partners. Men det är också viktigt att få träffa de som kan bli medarbetare till oss, säger Lars Erhardsson från Integpro, där han står mitt i vimlet av it-företag och gäster.

– Det här är ett jättebra initiativ för att kunna visa omvärlden och Stockholm vad vi i Umeå kan, fortsätter Lars.

Uppenbart håller många med honom. Enligt schemat skulle mötet vara slut före åtta på kvällen men långt efter tio står folk fortfarande kvar och samtalar i mindre grupper. Det här måste vi göra om, är det fler än en som säger, innan de nöjda lämnar arrangemanget med förhoppningsvis många nya kontakter att ta fasta på.

Redaktör: Mikael Hansson