Publicerad: 2012-02-22

Nu vill it-kvinnorna ta mer plats

NYHET Ta mer plats och visa vad du är duktig på. Det var budskapet till de över hundra kvinnor som samlades i Umeå till en första träff med winIT, ett nytt nätverk för kvinnor i it-branschen. – Jätteviktig träff, utbrister Christina Igasto, tidigare forskare och lärare på datavetenskap, idag på företaget Sogeti.

Kvinnor inom it-branschen i norr vill ta mer plats. Under senaste halvåret har det märkts allt mer tydligt. Geek Girls Meetup har samlat stora skaror till sina träffar och studentföreningen Datatjejer har fått i uppdrag att anordna en rikskonferens i Umeå för tjejer som läser it och data på landets universitet och högskolor.

Nu kommer ytterligare ett initiativ när nätverket winIT (Women Inspiration Network IT) lanseras i Umeå. Det är it-företaget Sogeti som bjuder in till nätverket för att med konkreta aktiviteter stötta kvinnor i branschen och bidra till förändring.

Gubbvälde i branschen

Det är en förändring som behövs. Samma dag som it-kvinnorna samlas i Umeå går branschtidningen Computer Sweden ut med stor svart rubrik om ”Gubbvälde” inom it-branschen. Enbart omkring 20 procent av de anställda i branschen är kvinnor och enligt Computer Swedens undersökning är it-branschen också en av de sämsta på att lyfta fram kvinnor på företagens vd-stolar. Enligt tidningen har bara 8 av 100 it-företag en kvinna som vd, vilket är lång mindre än exempelvis hälso- och vårdbranschen där 38 av 100 vd:ar är kvinnor eller utbildningsbranschen där 30 av 100 vd:ar är kvinnor.

Ta mer plats

Det här är siffror som Therese Sinter, marknadsansvarig på Sogeti, absolut inte är nöjd med.

– Det är inte good enough, därför behövs det här intitiativet. Hela temat i kväll handlar om att uppmuntra tjejerna att ta mer plats, säger Therese Sinter samtidigt som dörrarna till Rex festsal slås upp och kvinnorna strömmar in i lokalen.

– Jag vill att de som är här ikväll blir laddade och ska känna att ”redan imorgon tar jag mer plats”, fortsätter Therese Sinter, som konkret vill uppmuntra alla kvinnor i branschen att tala om för andra vad de är bra på.

Att ta plats handlar för henne inte enbart om det som görs inom företaget utan också ute på internet. Therese Sinter vill gärna locka fler kvinnor till det som hon kallar personal branding.

– Det handlar om att marknadsföra sig själva, de behöver inte ens göra det för sitt företags skull, utan för sin egen skull, för att få ännu fler roliga uppdrag i framtiden.

– Vi vill sprida evangeliet om att det finns så mycket kul uppdrag som finns att göra inom it-branschen. Vi vill visa att det här är en bransch i framkant där det händer massor av spännande saker och där det finns massor av spännande människor.

Mycket glad över att nätverket Winit drar igång var Christina Igasto, tidigare anställd på datavetenskap, som såg fram mot att både lära känna nya och hitta gamla bekantskaper under kvällen.

Vill gärna nätverka

En av alla dessa spännande människor som tagit sig till Rex var Christina Igasto, som arbetat flera år inom it-branschen i Umeå. Efter en karriär som forskare och lärare vid datavetenskap vid Umeå universitet har hon tagit klivet ut i företagsvärlden. Efter en anställning på Volvo IT finns hon nu som projektledare på Sogeti i Umeå.

– En sådan här kväll innebär jättemycket för mig. Många av de här kvinnorna har jag inte träffat tidigare. Det känns som att vi kan stötta varandra och nätverka, ge varandra kraft. De finns så många starka kvinnor i regionen, utbrister Christina Igasto med en blick ut över deltagarna som redan är i full färd med att bekanta sig med varandra.

– Ett sådant här event är jättebra. Vi får en chans att syns utåt och andra unga kan se det här och känna att de har stöd av oss, fortsätter Christina Igasto, som också gärna håller fram mentorsprogram som ett sätt för att få fler unga tjejer att söka sig till branschen.

Under kvällen deltog som föredragshållare, förutom Therese Sinter, även författaren Mia Törnblom, som både talade utifrån temat om att ta plats.

Bilden högst upp: På plats för att inspirera kvinnor i it-branschen att synas mer var Eva Lund och Charlotta Erlandsdotter-Berglund från Sogeti Umeå, samt föredragshållarna Mia Törnblom, föreläsare, och Therese Sinter, Sogetis globala marknadschef.

Redaktör: Mikael Hansson