Publicerad: 2023-02-02

Ny bok - August Strindberg: The Occult Diary

NYHET Strindbergs ”Ockulta Dagboken” släpptes nyligen i en engelsk översättning och för första gången tillgängliggör hela Strindbergs dagbok för en internationell publik.

Text: Jonas Vågström

Nyligen släpptes Strindbergs ”Ockulta Dagboken” i en  engelsk översättning. Boken tillgängliggör för första gången hela Strindbergs dagbok för en internationell publik. Per Stam, universitetslektor i litteraturvetenskap vid institutionen för kultur- och medievetenskaper är en av redaktörerna.

Under sin tid i Paris förde Strindberg dagbok i samma veva som han kom i kontakt med franska ockultister och alkemister. Han gick från att vara ateist, realist och naturalist till att bli troende och att undersöka dolda samband.

Insikter från den tiden inspirerade honom till romaner, dramer och andra litterära verk där  Inferno, Till Damaskus och Ett Drömspel är bland de mest kända.

Boken är publicerad på Stockholm University Press och fritt tillgänglig