Publicerad: 2014-09-11

Ny bok av Umeå-psykologen Mattias Lundberg

NYHET "Den lyckliga pessimisten" heter en ny bok av Mattias Lundberg, docent i psykologi vid Umeå universitet, och umeåfödde komikern och programledaren Jan Bylund.

"Självhjälpsböcker står dig upp i halsen. Modeordet mindfulness ger dig karusellyrsel. Slentrianmässig fraser som 'tänk positivt' får dig att vilja strypa kollegerna."

Så beskriver författarna sin bok, som – på stort allvar, men med humor – ska göra upp med optimistkonsulternas klämkäcka floskler.

– Det var på tiden att någon tog taktpinnen och skrev en bok som avfärdar "sanningen" om det positiva tänkandet, en sanning som startade i början av 1980-talet, men som ingen på allvar vågat ifrågasätta. Nu sker det, säger Mattias Lundberg.

– Ingen kommer undan denna gång, vi gör upp med alla, till och med en ikon som Ernst Kirchsteiger, säger Janne Bylund.

Författarna vill med en rad tydliga exempel visa hur du skapar realistiska förväntningar på ditt eget liv. Men framförallt är boken en upplivande skola i lycklig pessimism, och lär dig att skapa realistiska förväntningar och förbereda dig på det värsta.

"Det behöver du. Det kommer nämligen att gå åt helvete så småningom. Så är livet."

Läs hela pressmeddelandet på MyNewsdesk

Om författarna:

Mattias Lundberg är född 1971 i Älvsbyn, Norrbotten. Han är legitimerad psykolog, docent vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet, föreläsare och författare. Han anlitas ofta som moderator och debattledare.

Jan Bylund är född 1966 i Umeå. Han är komiker, programledare, copywriter och föreläsare. Han har utsetts till Sveriges bästa ståuppkomiker av Expressens läsare.

Redaktör: Michael Nordvall