Publicerad: 2014-06-03

Ny bok beskriver den svenska antisemitismen ur ett historiskt perspektiv

NYHET Vad är antisemitism? Hur har tanken om en judisk världskonspiration som strävar efter världsherravälde uppstått och kunnat få gehör? Vilken politisk funktion har antisemitismen haft, och hur har antisemitismen legitimerats? Dessa frågor behandlar Lena Berggren, docent i historia vid Umeå universitet, i sin nya bok Blodets renhet.

I den nya boken Blodets renhet beskriver Lena Berggren den svenska antisemitismen ur ett historiskt perspektiv.  Hon behandlar frågor som hur antisemitismen legitimerats, vilken politisk funktion den haft och hur tanken på en judisk världskonspiration som strävar efter världsherravälde uppstått och kunnat få gehör.

Lena Berggren är docent i historia vid Umeå universitet. Hon verksam som forskare, universitetslärare, populärvetenskaplig föreläsare och är idag en av Sveriges främsta experter på fascism.

Ur förlagets beskrivning: "Lena Berggren beskriver här den svenska antisemitismen under mellankrigstiden och krigsåren med fokus på dess mer uttalade och hatiska former. I boken undersöks bland annat hur denna antisemitism var relaterad till den svenska nazismen, både idémässigt och organisatoriskt. Undersökningen består av två delstudier som behandlar skribenten Elof Eriksson respektive idémiljön inom Samfundet Manhem."

Läs mer om boken Blodets renhet på förlagets webbplats

Kontakt

Lena BerggrenInstitutionen för idé- och samhällsstudierUmeå UniversitetTelefon: 090 - 786 96 19

Redaktör: Sandra Olsson