Publicerad: 2017-09-26

Ny bok: Kampen om texten

NYHET Varje lärarutbildning avslutas med ett vetenskapligt examensarbete. I boken Kampen om texten följs lärare och lärarstudenters skrivande vid fyra lärosäten och ger en inblick i studenters och lärares arbete med vetenskapliga perspektiv i olika skrivuppgifter. Redaktörer för boken är Per-Olof Erixon, Umeå universitet och Olle Josephson, Stockholms universitet.

Kampen om texten kan användas av lärarutbildare och och andra universitetslärare som vill hjälpa sina studenter i deras skrivande och till ett bra examensarbeterbete.

Den rymmer många erfarenheter och konkreta observationer av hur framgångsrikt – och ibland mindre framgångrikt – arbete med studenters skrivande kan organiseras och utföras.

Den är inte en handbok i akademiskt skrivandende, utan något annat och ovanligare: en bok som ger insyn i hur studenter och lärare tänker i det dagliga slitet med vetenskapliga perspektiv, skiftande skrivuppgifter och till sist ett godkänt examensarbete.

Övriga författare är Emma Arneback, Inger Erixon Arreman, Mona Blåsjö, Tomas Englund, Kristin Helstad, Tone Dyrdal Solbrekke och Anne Line Wittek.

Kontakt:

Per-Olof Erixon, per-olof.erixon@umu.se, tel. 090-786 64 36