Publicerad: 2011-01-13

Ny bok: Livslinjer - en antologi om ålder, genus och sexualitet

NYHET Hur gammal är du? Vad ska du bli när du blir stor? Lever du fortfarande ensam? När ska du stadga dig och skaffa barn? Är du inte för gammal för att klä dig sådär? Man behöver väl inte se ut som en tant bara för att man fyllt femtio?

Redaktörer för boken Livslinjer är Maria Jönsson, Umeå universitet, och Fanny Ambjörnsson, Stockholms universitet. Skribenterna är forskare med olika ämnesmässig bakgrund – antropologi, litteraturvetenskap, kulturgeografi, etnologi, idéhistoria – från olika universitet i landet. Från Umeå universitet medverkar även Anna Sofia Lundgren.

Livslinjer handlar om åldrandet och framtiden. Om de förväntningar som sätter gränser för hur en levnadsbana kan se ut i vår samtid. Om de gränser som får en att inte vilja framstå som omogen eller lastgammal, som en gubbtjyv eller snorunge. Men den handlar också om de möjligheter som finns att påverka och rita om denna livslinje. Om hur man aktivt kan använda sig av åldersföreställningar för att förskjuta gränser och vidga sitt utrymme. Fokus ligger på livslinjernas sexuella och genuspräglade dimensioner – det vill säga hur genus och sexualitet skapas i relation till ålder och åldrande.

I den här boken finner du till exempel en analys om femåringars föreställningar om sin framtid och vad det innebär att vara kär, en undersökning om äldre mäns resonemang om lust och (a)sexualitet, en studie av åldersmotstånd bland ”queerkids” och en analys av osamtidigt åldrande i Kerstin Thorvalls författarskap.