Publicerad: 2013-09-25

Ny bok om samhällsvetenskapernas roll i samhället

NYHET En av redaktörerna för den nyutkomna antologin Social Science in Context: Historical, Sociological, and Global Perspectives (Nordic Academic Press) är Anna Larsson, docent, institutionen för idé och samhällsstudier, Umeå universitet. Medverkar i boken gör även fler forskare och doktorander från Umeå universitet.

Antologin belyser samhällsvetenskapernas samhällsroll ur ett historiskt, sociologiskt och globalt perspektiv. Syftet är att uppmuntra en kontextuell och reflexiv förståelse av samhällsvetenskapernas relation till det omgivande samhälle, såväl historiskt som i vår tids globaliserade värld.

Boken är delvis resultatet av en fakultetsgemensam forskarutbildningskurs som givits vid samhällsvetenskapliga fakulteten och innehåller bidrag av bland andra Raewyn Connell, University of Sydney, Eileen Janes Yeo, University of Strathclyde, och Wiebke Keim, University of Freiburg, vilka samtliga har medverkat som gästlärare på kursen eller varit gästforskare vid Umeå universitet.

Bland övriga bidragsgivare återfinns Åsa Andersson, institutionen för idé- och samhällsstudier, Andrew Arbuthnott, Handelshögskolan, Adrián Groglopo, sociologi, Katarina Kärnebro, genusforskarskolan, Erika Knobblock, geografi, och Ellen Inga Turi, geografi, samtliga vid Umeå universitet.

Boken har redigerats av Rickard Danell och Per Wisselgren, båda docenter vid sociologiska institutionen, tillsammans med docent Anna Larsson, institutionen för idé- och samhällsstudier.

Länk till förlagets presentation av boken

Den fakultetsgemensamma forskarutbildningskursen ”Social Science in Context: Historical, Contemporary and Global Perspectives” kommer ges nästa gång hösten 2014.

Text: Eva Stoianov

Redaktör: Per Melander