Publicerad: 2022-07-12

Ny bok om skrivbordets betydelse

NYHET Den mesta forskningen är resultatet av skrivbordsarbete, men lite vetenskaplig uppmärksamhet har ägnats åt själva skrivborden. Nu kommer det emellertid en ny bok där just skrivbordets betydelse i våra kontor, hem och populärkulturen presenteras och behandlas.

Text: Jonas Vågström

Skrivborden har sedan sin uppkomst haft en stor betydelse i våra liv och har blivit centrala noder i vårt moderna samhälle, och även om många arbetsrutiner har genomgått en digitalisering lever ändå skrivbordet kvar tack vare det grafiska användargränssnittet på våra datorer. Nu kommer boken ”Deskbound Cultures: Media and Materialities at Work” där nya perspektiv på förändrade ideal och praxis kring skrivbord och skrivbordsarbete presenteras.

Skrivbordets roll

Författarna representerar ett brett spektrum av intressen och discipliner. Attfrån företagsekonomi, kulturvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap, litteraturvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, mediehistoria och socialt arbete. Samtliga har uppmuntrats att ställa nya frågor om välbekanta sammanhang och ämnen där skrivbordet återfinns: Vilken roll har skrivbordet i socialarbetarnas vardag? Vilken skillnad gör det att många handlare på finansmarknaderna flytt från handelsgolv till skrivbord där rörelser och transaktioner är synliga på skärmar? Varför sitter så många talkshowvärdar bakom skrivbord? Och vad händer när skrivborden lämnas för andra arrangemang?

Johan Jarlbrink, universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap hos oss på Institutionen för kultur- och medievetenskaper, är en av redaktörerna bakom boken.

Övriga medverkande parter är: Magnus Andersson, Joanna Doona, Melissa Gregg, Teres Hjärpe, Charlie Järpvall, Elizabeth Martinell Barfoed, Andreas Nyblom och Alexander Nyblom.

Boken publiceras av Mediehistoriskt Arkiv som ger ut antologier, monografier, inklusive doktorsavhandlingar, och samlingar av källmaterial på både svenska och engelska.

Läs boken online