Publicerad: 2014-08-29

Ny bok om vardagligt skrivande från vikingatid till nutid

NYHET I en ny antologi, ”Vernacular Literacies – Past, Present and Future”, presenteras nordisk forskning om vardagligt skrivande från vikingatid till nutid.

Dagens digitala skriftteknologi har inneburit att människor skriver alltmer i sin vardag. Vardagligt skrivande har också förekommit i äldre tid, men då med hjälp av annan skriftteknologi. I den nyutgivna antologin ”Vernacular Literacies – Past, Present and Future” presenteras nordisk forskning om vardagligt skrivande i går och idag – från vikingatid fram till nutid.

Merparten av volymens 20 artiklar presenterar studier av vardagligt skrivande i historisk tid. Allt från skrivande med runskrift i svensk vikingatida miljö till vardagligt skrivande under 1800-talet – och i några fall 1900-talet – i svenska, finska, isländska, norska och estländska språkmiljöer.

De senaste seklernas vardagliga skrivande kan exemplifieras med allmänhetens politiska insändare till finländska tidningar, kvinnors brevskrivande på Island och tiggarverser skrivna av blinda personer i Sverige. Studier av dagens vardagliga skrivande behandlar bland annat ålderspensionärers digitala skriftpraktiker och skrivande i kommentarsfält online.

Volymen är flerspråkig. Hälften av artiklarna är skrivna på engelska och återstoden av artiklarna på svenska, norska eller danska.

Antologin är resultatet av en nordisk skriftbrukskonferens som hölls vid Umeå universitet 13–15 juni 2012. Konferensen avslutade verksamheten i forskarnätverket ”Vardagligt skriftbruk” som finansierats av Riksbankens Jubileumsfond 2009–2012, och koordinerats av Ann-Catrine Edlund, Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet.

Länk till e-version av boken

Kontaktuppgifter:

Ann-Catrine Edlund

Lars-Erik Edlund

Susanne Haugen

Ann-Catrine Edlund & Lars-Erik Edlund, Susanne Haugen (red.), Vernacular Literacies – Past, Present and Future. (Vardagligt skriftbruk 3; Northern Studies Monographs 3.) Umeå universitet, Institutionen för språkstudier; Kungl. Skytteanska Samfundet.

Redaktör: Per Melander