Publicerad: 2021-08-18

Ny bok: Tegnérseanser

NYHET Med inspiration från nordens första författarmuseum och dess funktion har Jimmie Svensson, postdoktor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet och Kenneth Lindegren vid Lunds universitet, skapat en fotoserie och en diktsvit.

Text: Per Melander

"Esaias Tegnér anlände till Lund 1799. Efter att ha blivit professor i grekiska förvärvade han 1813 en gård i hörnet av Gråbrödersgatan och Klostergatan. Här tillkom bland annat Frithiofs Saga, hans mest ryktbara och älskade verk. Bostaden blev på 1860-talet nordens första författarmuseum, och idag utgör de fyra bevarade rummen Tegnérmuseet. Med inspiration från denna plats och dess funktion har Kenneth Lindegren och Jimmie Svensson skapat en fotoserie och en diktsvit. Samtliga fotografier är gjorda i Tegnérmuseet 14 november 2019". (Texten är hämtad från bokförlaget Stahrebopress)