Publicerad: 2016-06-20

Ny doktorand inom människa-datorinteraktion

NYHET Patrik Björnfot är ny doktorand vid Institutionen för informatik med inriktning mot människa-datorinteraktion.

– Jag kommer att jobba i projektet Mobile remote presence i sakernas internet, berättar Patrik Björnfot.

– Mobile remote presence handlar om robotar som liknar en Ipad på hjul. Det blir med en särskild vinkling mot sociala robotar, fortsätter Patrik Björnfot.

Tanken är att undersöka hur teknologin kan förstärka social närvaro i exempelvis konferenssystem.

Patrik Björnfot, som är från Pajala i grunden, har tidigare läst systemvetenskap vid Umeå universitet följt av studier vid Masterprogrammet i människa-datorinteraktion. Efter det jobbade Patrik i fyra år för Tieto i Umeå, innan han nu alltså kommer tillbaka till den akademiska världen.

Handledare för Patrik är Victor Kaptelinin, samt biträdande handledare Karin Danielsson Öberg.

Redaktör: Mikael Hansson